Tunel Blanka uvítal první řidiče. Se čtyřletým zpožděním

Otevření tunelu Blanka

Otevření tunelu Blanka Zdroj: Michael Tomes, E15

Do Tunelu Blanka vjeli první řidiči
Nájezd to tunelu Blanka na Letné
Otevření tunelu Blanka
Otevření tunelu Blanka: zleva primátorka Adriana Krnáčová, kardinál Dominik Duka a radní pro dopravu Petr Dolínek
Primátorka Adriana Krnáčová otevírá tunelu Blanka
12
Fotogalerie
Do tunelového komplexu Blanka vjeli kolem 14:40 první řidiči. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba komplexu začala za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) před asi osmi lety a zprovozněna měla být v roce 2011.

Otevření tunelu pro vozidla předcházelo slavnostní přestřižení pásky u vjezdu do Bubenečského tunelu na Letné. Toho se ujali kardinál Dominik Duka, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Já jsem rád, že se podařilo otevřít tunelový komplex Blanka. Hlavní je, že ta investice byla tímto ukončena a jako Praha se nyní můžeme začít věnovat dalším problémům,“ řekl Dolínek.

První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky.

V souvislosti se zprovozněním tunelu posílila své hlídky městská i státní policie. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů z Blanky, ale v některých přilehlých ulicích. Podle nich se zatím provoz v tunelu obešel bez komplikací.

„Dosud jsme nezaznamenali žádné potíže. Naopak jsme překvapeni, že řidiči jsou velmi disciplinovaní a často ani nejezdí nejvyšší povolenou rychlostí,“ řekla mluvčí policie Andrea Zoulová. „Hlídky budou na místě i zítra, kdy se na Letné hraje fotbalové utkání, a v pondělí při ranní špičce,“ dodala.

V minulosti město plánovalo vést tunelem některou z linek pražské MHD. Autobusy MHD však zatím tunelem jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.

Tunelový komplex BlankaTunelový komplex Blanka | e15

Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.

Stavba tunelu započala před zhruba osmi lety a otevřena měla být již v roce 2011. Stavbu ale zkomplikovaly propady půdy, technické problémy s kabely nebo soudní pře města s dodavateli. Tunel, který se začal budovat za exprimátora Pavla Béma (ODS) vyjde Prahu i s napojením na Strahovský tunel na 43 miliard korun.

Jak se stavěla BlankaJak se stavěla Blanka | e15

Kdo budoval tunelový komplex Blanka
Metrostav
Největší stavební firma v Česku podle tržeb. Je jedním z nejzkušenějším budovatelům složitých staveb. K jejím dílům patří pražské metro, Strahovský tunel, tunely na dálnici D8 a další. Aktivní je i v zahraničí, buduje například silniční tunel na Islandu.
Loňské tržby Metrostavu dosáhly 19,3 miliardy korun, zisk po zdanění činil 453 milionů korun. Akcie drží tři firmy, za kterými stojí několik fyzických osob z Česka a Slovenska.
Inženýring dopravních staveb (IDS)
Stoprocentním majitelem společnosti je firma Kvartis. Tu od loňského roku vlastní šéf IDS Bohumil Kvasnička.
Kolem tunelu Blanka se IDS jako správce stavby pohybuje od roku 1997, kdy vše bylo ještě ve fázi příprav, další smlouva byla uzavřena v roce 2003. Spolupráce firmy s městem ale skončila u arbitráže, a to kvůli tomu, že Praha firmě IDS dlouho neplatila. Letos v létě arbitři společnosti přiřkli 183 milionů korun včetně úroků za práce do půlky roku 2014, další nároky se stále řeší.
Inženýring dopravních staveb vykázal v roce 2013 tržby 167 milionů korun a ztrátu 11,3 milionu.
ČKD Praha DIZ
Dodavatel technologických investičních celků, dopravních staveb a další infrastruktury se zabývá také produkcí pro energetiku nebo petrochemický průmysl. Do povědomí veřejnosti se firma dostala poté, co se začalo mluvit o jí dodaných poškozených kabelech technického zabezpečení v tunelu Blanka. Kvůli tomu vznikly mezi představiteli města, Metrostavu a ČKD Praha DIZ ostré spory o to, kdo poškození zavinil.
Zatím odpovědnost za škodu stanovena nebyla, kdo desítky kilometrů kabelů zaplatí, bude teprve určeno. ČKD Praha DIZ je jednou z firem holdingu ČKD Group, který ovládá miliardář Petr Speychal. V roce 2013 společnost utržila téměř 3,6 miliardy korun a vykázala čistý zisk přes 62 milionů korun.

Blanka není předražená, je to Bentley mezi tunely

Bohumil Pečinka: Krásné a nechtěné dítě jménem Blanka