Otevření tunelu pro vozidla předcházelo slavnostní přestřižení pásky u vjezdu do Bubenečského tunelu na Letné. Toho se ujali kardinál Dominik Duka, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Já jsem rád, že se podařilo otevřít tunelový komplex Blanka. Hlavní je, že ta investice byla tímto ukončena a jako Praha se nyní můžeme začít věnovat dalším problémům,“ řekl Dolínek.
První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky.
V souvislosti se zprovozněním tunelu posílila své hlídky městská i státní policie. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů z Blanky, ale v některých přilehlých ulicích. Podle nich se zatím provoz v tunelu obešel bez komplikací.
„Dosud jsme nezaznamenali žádné potíže. Naopak jsme překvapeni, že řidiči jsou velmi disciplinovaní a často ani nejezdí nejvyšší povolenou rychlostí,“ řekla mluvčí policie Andrea Zoulová. „Hlídky budou na místě i zítra, kdy se na Letné hraje fotbalové utkání, a v pondělí při ranní špičce,“ dodala.
V minulosti město plánovalo vést tunelem některou z linek pražské MHD. Autobusy MHD však zatím tunelem jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.
Tunelový komplex Blanka |
Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.
Stavba tunelu započala před zhruba osmi lety a otevřena měla být již v roce 2011. Stavbu ale zkomplikovaly propady půdy, technické problémy s kabely nebo soudní pře města s dodavateli. Tunel, který se začal budovat za exprimátora Pavla Béma (ODS) vyjde Prahu i s napojením na Strahovský tunel na 43 miliard korun.
Jak se stavěla Blanka |
Kdo budoval tunelový komplex Blanka |
---|
Metrostav |
Největší stavební firma v Česku podle tržeb. Je jedním z nejzkušenějším budovatelům složitých staveb. K jejím dílům patří pražské metro, Strahovský tunel, tunely na dálnici D8 a další. Aktivní je i v zahraničí, buduje například silniční tunel na Islandu. |
Loňské tržby Metrostavu dosáhly 19,3 miliardy korun, zisk po zdanění činil 453 milionů korun. Akcie drží tři firmy, za kterými stojí několik fyzických osob z Česka a Slovenska. |
Inženýring dopravních staveb (IDS) |
Stoprocentním majitelem společnosti je firma Kvartis. Tu od loňského roku vlastní šéf IDS Bohumil Kvasnička. |
Kolem tunelu Blanka se IDS jako správce stavby pohybuje od roku 1997, kdy vše bylo ještě ve fázi příprav, další smlouva byla uzavřena v roce 2003. Spolupráce firmy s městem ale skončila u arbitráže, a to kvůli tomu, že Praha firmě IDS dlouho neplatila. Letos v létě arbitři společnosti přiřkli 183 milionů korun včetně úroků za práce do půlky roku 2014, další nároky se stále řeší. |
Inženýring dopravních staveb vykázal v roce 2013 tržby 167 milionů korun a ztrátu 11,3 milionu. |
ČKD Praha DIZ |
Dodavatel technologických investičních celků, dopravních staveb a další infrastruktury se zabývá také produkcí pro energetiku nebo petrochemický průmysl. Do povědomí veřejnosti se firma dostala poté, co se začalo mluvit o jí dodaných poškozených kabelech technického zabezpečení v tunelu Blanka. Kvůli tomu vznikly mezi představiteli města, Metrostavu a ČKD Praha DIZ ostré spory o to, kdo poškození zavinil. |
Zatím odpovědnost za škodu stanovena nebyla, kdo desítky kilometrů kabelů zaplatí, bude teprve určeno. ČKD Praha DIZ je jednou z firem holdingu ČKD Group, který ovládá miliardář Petr Speychal. V roce 2013 společnost utržila téměř 3,6 miliardy korun a vykázala čistý zisk přes 62 milionů korun. |
Blanka není předražená, je to Bentley mezi tunely