Tuzemské přístavy dostanou od státu desítky milionů

Mělnický přístav, největší v republice (ilustrační foto)

Mělnický přístav, největší v republice (ilustrační foto) Zdroj: Petr Horky

Je to málo, je to pozdě, ale je to alespoň něco. Tak se dá shrnout reakce lidí z oboru vodní dopravy na nejnovější vyjádření ministra Dana Ťoka. Ten koncem minulého týdne slíbil veřejným přístavům kompenzace za povodňové škody z roku 2013. „Připravujeme to a dotace dáme,“ řekl Ťok při diskusi o budoucnosti vodní dopravy na Labi.

Program pomoci přístavům se nyní připravuje, ministerstvo dopravy jej hodlá naplnit zhruba 70 miliony korun. To je výrazně nižší suma, než o které uvažoval Ťokův předchůdce Antonín Prachař. Za jeho působení se připravovala kompenzace ve výši až 400 milionů, z velké části měly jít peníze i rejdařům jako náhrada za nesplavnou řeku a dlouhé čekání na prohrábku dna. S rejdaři se nyní nepočítá.

„Připravovaný program je na rozdíl od dřívějších úvah omezen pouze na škody na infrastruktuře, kde považujeme za férové pomoc poskytnout. Tomu odpovídá i celkový objem programu,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Viceprezident svazu dopravy a šéf společnosti České přístavy Miloslav Černý je spokojen jen částečně. Podle něj byly škody na přístavech zhruba 300 milionů. „Přístavy jsou v mnoha ohledech svázány státem, ale ten, když je nejhůř, tak se k nim obrátí zády,“ uvedl Černý.

Podle něj přístavy ze zákona zajišťují veřejné služby, které nejsou ziskové, a pomoc si zaslouží. Například udržují vlečky, přijímají zahraniční lodě, zajišťují zařízení pro výstup a nástup, toalety nebo manipulaci s nebezpečným nákladem. Jejich majetek je navíc podle Černého těžko pojistitelný. Program bude zřejmě proplácet zpětně i škody, které už majitelé přístavů napravili vlastními silami.

Posudek z Německa
Na ministerstvu dopravy se koncem minulého týdne vedla debata o budoucnosti labské vodní dopravy. Rejdaři a ekologové se ocitli v klinči především u tématu chystaného jezu u Děčína. Společnou řeč nenašli ani po dvaceti letech, rétorika se naopak přiostřuje. Pro posouzení nejnovější dokumentace EIA je proto ministr životního prostředí Richard Brabec připraven zcela nestandardně hledat posudkáře v Německu. V tuzemsku podle něj s podobnými akcemi nejsou zkušenosti.