Umožnil přežití ČSA. Nyní Aeroholding končí, zůstane jen Letiště Praha | e15.cz

Umožnil přežití ČSA. Nyní Aeroholding končí, zůstane jen Letiště Praha

Pražské letiště
Pražské letiště
• 
ZDROJ: Hynek Moravec, Wikimedia Commons (CC BY 2.5)
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Český Aeroholding po více než pěti letech existence skončí. Firma ještě letos zanikne prostřednictvím fúze s dceřiným Letištěm Praha. Uvedl to včera šéf Aeroholdingu Václav Řehoř. „Český Aeroholding byl restrukturalizační nástroj pro vyřešení problémů národního dopravce, takže už není potřeba,“ řekl deníku E15 Řehoř. Podle něj se díky fúzi zjednoduší struktura letištní skupiny a ušetří se náklady.

Na vrcholu bude stát akciová společnost Letiště Praha, která si ponechá dvě další dcery dnešního Aeroholdingu. První zajišťuje údržbu a druhá se stará o odbavení cestujících a letadel. Necelou pětinu akcií Českých aerolinií, kterou holding dosud vlastní, převede na státní firmu Prisko, o čemž deník E15 psal začátkem dubna.

Kolik Prisko za podíl v ČSA zaplatí, není zatím jasné. Podle Řehoře půjde ale o výrazně vyšší částku, než za kolik své podíly v národním dopravci kupovaly Korean Air a Travel Service. Korejci získali svůj 44procentní podíl před třemi lety za 68 milionů korun. Tehdy ale vstupovali do ztrátové firmy. Za loňský rok už ČSA vykázaly čtvrtmiliardový provozní zisk.

Kvůli přežití ČSA

Aeroholding vymyslel někdejší šéf letiště a ČSA Miroslav Dvořák. Šlo o nástroj, jak do krachujících ČSA nalít peníze bez podezření, že jde o nepovolenou státní podporu. Podnik postupně odkoupil od ČSA jednotlivé činnosti, například zmíněnou údržbu či handling, za což zaplatil zhruba 3,5 miliardy korun.

Kritici poukazovali na to, že ČSA jsou tak křížově financovány ze zisků letiště, které rovněž pod Aeroholding spadlo. Navíc se ukázalo, že převáděný majetek byl značně nadhodnocen, Aeroholding musel předloni ceny držených podílů i budov účetně snížit.

Provozní zisk vzrostl o 14 procent
Český aeroholding (bez ČSA) vykázal loni provozní zisk (EBITDA) 4,07 miliardy korun, což je o 14 procent meziročně více. Podle šéfa aeroholdingu Václava Řehoře stojí za zlepšením rostoucí počet cestujících a výnosy z komerčních aktivit. Mimořádně přispěla i údržba šesti airbusů, které se připravovaly k prodeji.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah