Únosy lodí budí obavy z návratu pirátství

ilustrační foto (ropný tanker Haima)

ilustrační foto (ropný tanker Haima) Zdroj: wikimedia.org

Únos thajského tankeru ve vodách mezi Singapurem a Indonésií námořním přepravcům připomíná, že jihovýchodní Asie byla před nástupem Somálců regionem s nejčastějším výskytem pirátských útoků. „Tohle je už třetí tanker za několik týdnů, je to epidemie,“ řekl deníku The Wall Street Journal Noel Choong, šéf centra pro hlášení pirátství Mezinárodního námořního úřadu (IMB) v Kuala Lumpuru.

Podle zprávy o bezpečnosti lodní dopravy za rok 2014, kterou vydává pojišťovna Allianz, vzrostl počet pirátských útoků či pokusů o ně v Indonésii od roku 2009 sedmkrát. Loni bylo na celém světě zaznamenáno 264 útoků, což je o 40 procent méně než v roce 2011, kdy se tolik dařilo somálským pirátům. Na Indonésii ale připadlo 106 případů.

Podle studie, která se odvolává na údaje IMB, šlo většinou o lokální útoky s nepříliš velkou škodou pro rejdaře. Letošní vývoj je ale znepokojující, protože případy nesou stopy lepší organizace bukanýrů.

Thajský tanker MT Oraphin 4, který patří firmě Petroleum Thai Tanker, zmizel 27. května a dodnes není známo, kde přesně se tak stalo. Byl na cestě ze Singapuru do Bornea. Kualalumpurské centrum 2. června hlásilo, že tanker dorazil do thajského přístavu Sri Racha. „Piráti ukradli náklad a zničili komunikační vybavení. Loď a posádka jsou v pořádku,“ uvedlo. Tanker přepravoval 3,7 milionu litrů nafty.

V dubnu i v květnu také

Tomuto únosu předcházel rovněž květnový případ, kdy se nejméně osm ozbrojených pirátů nalodilo na tanker mířící Malackou úžinou ze Singapuru do Barmy a ukradlo tři miliony litrů nafty. V dubnu se v malajsijských vodách odehrál incident, při němž 16 ozbrojenců přepadlo thajský tanker a část nákladu přečerpalo do jiného tankeru.

Podle údajů Světové banky stojí pirátství světovou ekonomiku 18 miliard liber ročně. Takové číslo nenechává v klidu nejen námořní organizace jako IMB, ale stává se i agendou EU. Ta spustila projekt ARENA, který se zabývá možnostmi ochrany vysoce cenných nákladů při přepravě na moři i na souši.