„Ve věci bylo v polovině října zahájeno prvostupňové správní řízení,“ potvrdil deníku E15 mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Stížnost na postup SŽDC podala nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), kam se počátkem října vrátil zakladatel Petr Šlegr.
Velký propagátor vysokorychlostních tratí byl donedávna náměstkem na správě železnic, kde se zmíněná zakázka chystala už v roce 2012. Investorská organizace ale zakázku vypsala za změněných podmínek až letos v červnu a několikrát ji upravovala.
V CEDOP panuje přesvědčení, že zakázka je šitá na míru projektantské společnosti SUDOP Praha. „Technická kvalifikační kritéria zakázky mimo jiné vyžadují, aby uchazeč disponoval takzvaným čtyřstupňovým dopravním modelem České republiky. Tímto modelem v současné době disponuje pouze společnost SUDOP Praha,“ tvrdí Šlegr.
SUDOP model vypracoval v rámci jiné zakázky pro ministerstvo dopravy, která se týkala dopravní strategie státu. Ministerstvo tvrdí, že model je duševním vlastnictvím konzultanta a nelze jej poskytnout třetím osobám. Správa železnic však popírá, že by v soutěži hrál klíčovou roli jediný model. „Je nutné opětovně zdůraznit, že v zadání není nikde stanovena povinnost použití jednoho konkrétního dopravního modelu, ale jakéhokoliv vyhovujícího dopravního modelu,“ reagoval náměstek šéfa SŽDC Mojmír Nejezchleb.
V tomto smyslu správa železnic obeslala i antimonopolní úřad. ÚOHS nemá na rozlousknutí ořechu žádné lhůty, což jen podtrhuje nedávné vyjádření ministra dopravy Antonína Prachaře, podle kterého jsou vysokorychlostní tratě v současnosti pro Česko science fiction. Jejich obdivovatelé Andrej Babiš a Miloš Zeman se tak budou muset nadále rychlovlaky vozit ve Francii či Číně.