V konstrukci železničního mostu na Výtoni se objevila první trhlina

Vyšehradský most

Vyšehradský most Zdroj: CC BY-SA 3.0: Enfo

Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
6 Fotogalerie
ČTK

V hlavní konstrukci železničního mostu na pražské Výtoni objevila měření první trhlinu, uvedl Český rozhlas. Podle Správy železnic (SŽ) nejsou nyní nutná další omezení dopravy. O budoucnost mostu se vedou spory, SŽ chce jeho konstrukci vyměnit za novou, zatímco místní spolky a samosprávy chtějí jeho rekonstrukci a zachování nynější podoby.

Český rozhlas s odkazem na člena monitorovací rady mostu Pavla Ryjáčka z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) uvedl, že stav hlavní mostní konstrukce se zhoršuje, objevily se v ní první trhliny a další možná omezení budou známa ke konci tohoto roku. Doprava na mostu je kvůli jeho špatnému stavu omezena již nyní.

Mluvčí SŽ David Gavenda informace serveru potvrdil. „Kontinuální měření ukázalo, že stav mostní konstrukce se nadále zhoršuje. Úplně poprvé se objevila trhlina v hlavní mostní konstrukci. Tato skutečnost představuje další závažný posun na stupnici rizika,“ uvedl.

Dodal, že zatím není nutné zavádět další omezení dopravy na mostu, jelikož v souvislosti s přestavbou smíchovského nádraží a s ní spojenými výlukami začne na konci roku po mostu jezdit méně vlaků. „Po zprovoznění druhé koleje na rekonstruovaném Branickém mostě na konci října na něj bude přesunuta většina dálkové dopravy od Plzně. Současnou provozovanou jednu kolej Branického mostu využívá převážně nákladní doprava, která díky tomu již nemusí jezdit přes Výtoňský most,“ vysvětlil dál mluvčí.

Rada monitoringu mostu bude mít podle mluvčího na konci roku závěry analýzy stavu pilířů, které mohl poškodit zářijový zvýšený průtok Vltavy. „V radě monitoringu je kromě zástupců Správy železnic přítomný též odborník na mostní konstrukce z ČVUT a z projekční společnosti SUDOP,“ doplnil Gavenda.

SŽ nyní hledá projektanty nové konstrukce, která má nahradit současný most. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Nynější památkově chráněná konstrukce by se podle předběžného plánu měla přesunout proti proudu Vltavy mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty. Plán nahrazení mostu dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS).