V Německu jezdí jen třetina vlaků, stávka strojvůdců je legální

Německou železnici opět zasáhla stávka strojvůdců

Německou železnici opět zasáhla stávka strojvůdců Zdroj: CTK/AP

Nejdelší stávka v poválečné historii německých železnic pokračuje. Soud totiž zamítl návrh Deutsche Bahn (DB) na zrušení protestu, dopravce se proti rozhodnutí odvolal. Stávka ochromuje dopravu v zemi, jezdí jen třetina vlaků. Každý den stávky stojí německou ekonomiku 100 milionů eur, tvrdí právníci DB.

Soud rozhodl, že stávka neporušuje žádné zákony, ani není nepřiměřeně rozsáhlá, jak argumentovaly DB. Znamená to, že odborová stávka za vyšší mzdy a kratší pracovní dobu strojvůdců bude pokračovat až do pondělního rána, což představuje nejdelší stávku v poválečné historii německých železnic.

Právníci Deutsche Bahn u soudu ve Frankfurtu nad Mohanem uvedli, že stávka způsobuje německé ekonomice každý den škodu ve výši 100 milionů eur (2,8 miliardy korun).

Mimo provoz zůstává městská železnice

Podle DB se daří dodržovat náhradní jízdní řád, který společnost v souvislosti se stávkou zveřejnila. Na jeho základě jezdí v omezené míře dálkové vlaky na páteřních trasách a regionální vlaky v okolí velkých měst. Mimo provoz ale zůstává městská železnice, která v mnoha městech tvoří páteř městské hromadné dopravy.

Cestující volí náhradní způsob dopravy
Protestní akce postihla celé německé území a výrazně omezila provoz dálkových a regionálních vlaků. Ve většině německých velkoměst se zcela zastavila také široce rozšířená městská železnice. DB se snaží zajistit alespoň částečný provoz pomocí strojvůdců, kteří nejsou organizováni v odborovém svazu GDL.
V omezené míře jezdí i nákladní vlaky, hlavně s uhlím do elektráren. Německá nádraží jsou kvůli stávce téměř prázdná, cestující většinou předem zvolili jiný způsob dopravy. Provozovatelé dálkových autobusů vypravují o 20 procent víc spojů, řada lidí také k dojíždění za prací využívá nyní auto.
Postihla i železniční spojení Německa s Českem, když vlaky na trati z Prahy do Berlína končí v Drážďanech. Na českém území ale železniční provoz ovlivněn není.

Stávka strojvůdců je už šestou protestní akcí na německé železnici od konce srpna. Odborový svaz GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíc eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů.

Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.