V Německu začala stávka strojvůdců, zaviní prý stamilionové škody

Depo Deutsche Bahn v Lipsku

Depo Deutsche Bahn v Lipsku Zdroj: CTK

Němečtí strojvůdci nákladních vlaků vstoupili do stávky. Ve středu v ranních hodinách se protestní akce rozšíří i na osobní vlaky. Podle náhradního jizdního řádu železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) budou vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem končit v Drážďanech. Podle Svazu německého průmyslu (BDI) stávka způsobí německé ekonomice škodu až 100 milionů eur (2,75 miliardy korun) denně.

Stávka v osobní dopravě potrvá do čtvrtečních 21 hodin, v nákladní dopravě do pátečních devíti hodin. Odborový svaz strojvůdců (GDL) protestní akci vyhlásil kvůli sporu s vedením DB o pracovní podmínky.

DB zachovají v době stávky zhruba třetinu dálkových spojů a polovinu regionálních vlaků. Přibližně polovina vlaků by měla vyjet také na hojně využívané městské železnici ve velkých městech. Německý dopravce také v seznamu stávkou postižených spojů uvedl, že vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku budou končit v Drážďanech, spoje opačným směrem budou ze saské metropole vyjíždět.

V Česku se nemá projevit

Na českém území by se podle Českých drah stávka německých strojvůdců projevit neměla. Bez komplikací také na německém území pojedou vlaky zajišťované jiným provozovatelem než DB. Jde například o spojení z Prahy do Mnichova přes Plzeň a Řezno, které zajišťuje společnost Alex, nebo o regionální vlaky z Chebu do Marktredwitzu a Plavna (Plauen) provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn.

Podle BDI způsobí stávka škody zejména v ocelářství, v chemickém a v automobilovém průmyslu, které potřebují zajistit pravidelný odvoz hotových výrobků, aby nemusely zastavit produkci. Železnici přitom nemůže nahradit silniční ani lodní doprava. Průmyslový svaz proto v tiskovém prohlášení varuje před výpadky výroby, které mohou způsobit škodu „od jednotek milionů až po 100 milionů eur denně“.

Spory o mzdy a pracovní dobu

Svaz GDL se pře s vedením DB od loňského léta a loni na podzim uspořádal už šest stávek. Odbory požadují zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chtějí smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Svaz GDL navíc žádá, aby při jednání s DB zastupoval kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.