V obřím tendru na údržbu silnic bodují kraje. Jejich firmy snižují ceny o stamiliony

údržba silnic

údržba silnic Zdroj: čtk

Následky silného větru
Následky silného větru
Silnice u Okřešic na Třebíčsku
zavátá silnice, ilustrační foto
5
Fotogalerie

Krajské firmy šly s nabídkou cen údržby silnic první třídy výrazně dolů. Oproti předpokladům se snížily celkem o osm set milionů korun.

 

Náklady na údržbu silnic první třídy po příštích osm let budou zhruba o 800 milionů korun levnější, než Ředitelství silnic a dálnic při vypisování miliardové série tendrů předpokládalo. Vyplývá to z cenových nabídek, které má deník E15 k dispozici. 

Obálky se otevíraly před několika dny. Celkem firmy na prvních místech požadují za údržbu ve čtrnácti oblastech 6,83 miliardy korun. Výrazně přitom bodují organizace a firmy v majetku krajů, které se soutěže nejvíce obávaly a žádaly po státu přímé zadání. Nyní se ukazuje, že v soutěžích jsou schopné a ochotné jít s cenou výrazně dolů, například na Vysočině až na sedmdesát procent předpokladu.

Stát tak díky tendrům oproti dosavadní praxi přímých zadání ušetří. Krajské Správy a údržby silnic (SÚS) jsou nejlevnější v pěti krajích, v dalších přišly s nejnižší cenou ve sdružení se soukromníky.

Největší sousto v podobě Moravskoslezského kraje ale zřejmě skončí v rukou konsorcia firem Eurovia, Ave a Stavby, opravy a údržba silnic, které požaduje 940 milionů. Dvě prvně jmenované společnosti jsou na prvních místech v dalších osmi krajích, ať už spolu či v jiných konsorciích.

Na Liberecku se například spojily s krajskou společností Silnice Libereckého kraje. Druhým finančně nejnáročnějším regionem jsou jižní Čechy, kde s cenou 614 milionů vede krajská SÚS. Třetí největší zakázku v podobě Ústeckého kraje zřejmě za 600 milionů získá rovněž tamní SÚS.

Vyhlášení vítězů a uzavření smluv však není zcela jisté. Poslaneckou sněmovnou před několika dny prošla na návrh sociálnědemokratických poslanců novela zákona o pozemních komunikacích, jež má umožnit přímé zadání údržby (bez oprav) státních silnic krajům, potažmo jejich podřízeným firmám. Ministerstvo a kraje si to dokonce slíbily v loňském memorandu. Novela je nyní v Senátu.

Podle ministerstva dopravy by ale bylo přímé zadání v rozporu s evropským právem. Jde totiž o službu, kterou je třeba soutěžit. Ministr dopravy Dan Ťok je proto ochoten sáhnout k přímému zadání jen v případě, že se kraje zavážou platit případné sankce plynoucí z porušení evropského práva. „K tomu se kraje nemají. Máme vysoutěženo, takže to bude zadáno vítězům soutěží,“ uvedl Ťok.

Ředitelství silnic a dálnic vypsalo tendry na začátku září, republiku v nich rozdělilo na čtrnáct oblastí odpovídajících krajům, pouze střední Čechy rozpůlilo ve dví.