V polské letecké branži probíhají dvě záchranné akce naráz

Díry v ranveji nového varšavského letiště Modlin byly zaceleny a šéf provozovatele letiště Piotr Okienczyc věří, že rekonstrukci schválí kontrolní úřady. Pomocí státních peněz byly zalátány i největší díry ve financích národního leteckého přepravce. Avšak v obou případech záchranné akce zdaleka nekončí.

Jaromir Grabowski, šéf stavebního dozoru pro region Mazowsze, kam letiště Modlin spadá, se nemohl vyjádřit opatrněji: „Jestli dopadne posudek pozitivně, bude to důvod ke zvážení možnosti schválení provozu na této dráze. Určité práce je možné provést později,“ řekl soukromé zpravodajské televizi TVN24.

Seriál schvalování

Grabowského úřad uzavřel 22. prosince dvě půlkilometrové části modlinské vzletové a přistávací dráhy kvůli trhlinám. Uvolněné kousky povrchu mohou být nasáty leteckými motory, což může vážně ohrozit cestující. V provozu zůstává 1500metrový pruh, příliš krátký pro Airbus A320 či Boeing 737, s nimiž létají nízkonákladové aerolinie WizzAir a Ryanair. Oba přepravci tak letiště Modlin vyměnili za Chopinovo varšavské letiště.

Firma Erbud, která ranvej postavila, se záhy do Modlinu vrátila, aby začala vyplňovat zlomy syntetickou pryskyřicí. Podle mluvčí letiště i inspekce stavebního dozoru povolané Erbudem je dráha v dobrém stavu a umožňuje bezpečný provoz.

V úterý dorazila na místo kontrola z regionálního stavebního úřadu. Pokud ani ona nebude mít k opravám výhrady, bude ještě třeba vyčkat na souhlas s uvedením dráhy do provozu od Úřadu pro civilní letectví. Provozovatel očekává dvojí „ano“ a 16. ledna by rád vzdušný přístav otevřel opět v plném rozsahu. Ani tím však věc neskončí. „Víme, že ne vše je reálné kvůli roční době,“ říká chápavě Grabowski. Například impregnace povrchu hydrofobní složkou. Grabowski každopádně slibuje rozhodnutí „v několika dnech“.

Záchrana řezem

Výrazně dražší a komplikovanější bude další záchranný krok v polské letecké branži, který má vést k ozdravení národních aerolinií PLL LOT. Kvůli finančním problémům získal přepravce před časem od státu pomoc ve výši jedné miliardy zlotých (zhruba 6,1 miliardy korun) a před několika dny dostal půjčku 400 milionů zlotých. Předtím však premiér Donald Tusk prohlásil, že aerolinie nejsou takovou firmou, již by bylo nutno zachraňovat za jakoukoli cenu „jen proto, že se jmenuje LOT a má tradici, nebo proto, že tlak odborů je tak silný, že pod ním odpovědní kapitulují“.

Nový ministr hospodářství Janusz Piechociński už ohlásil schůzku zvláštního štábu tvořeného zástupci jeho rezortu, ministerstva státního majetku a ministerstva dopravy, který bude hledat řešení problémů LOT.

Ministr státního majetku Mikołaj Budzanowski již má koncept. Podle deníku Rzeczpospolita by LOT s moderními boeingy Dreamliner rád dostal především na dálkové lety. Vnitrostátní lety převezme Eurolot, firma vlastněná ze 62,1 procenta státem (zbytek patří aeroliniím), která se v posledních měsících dynamicky rozvíjí. Samotné LOT by se měly zmenšit. Podle Rzeczpospolity ministr chce, aby aerolinie prodaly patnáct ze čtyřiceti letadel a propustily třetinu personálu.

Další náklady pro Modlin

Na vlnu nároků na odškodnění se musí připravit také letiště Modlin. Jelikož dva největší zákazníci, Wizz Air a Ryanair, se museli přemístit na Chopinovo letiště, přišel například vlastník modlinského letištního parkoviště prakticky o všechny klienty. Šéf letištní společnosti MPL Marek Miesztalski odhaduje nároky už nyní na „několik milionů zlotých“. Náklady bude letiště vymáhat po stavební firmě Erbud a společnosti Bud-Invent, pověřené stavebním dohledem. Celková výše bude záviset na tom, kdy se opravená ranvej zprovozní. MPL tak chce učinit 16. ledna, Wizz Air a Ryanair však na Chopinově letišti zůstanou nejméně do 22. ledna.