Válka o krajnici na D1 míří ke smíru

Dálnice D1 nyní

Dálnice D1 nyní Zdroj: RSD

Dnešek by měl definitivně rozlousknout spory kolem rekonstrukce dálnice D1. Zraky se upínají k devítikilometrovému úseku Lhotka–Velká Bíteš, kde práce kvůli takzvané válce o krajnici už dva měsíce fakticky stojí.

Řešení jsou dvě: stavební firma OHL ŽS pošle dělníky a stroje do práce, nebo staveniště opustí a stát jí vypoví smlouvu. Tím hrozí ministr dopravy Zdeněk Žák. Dopravní omezení zmizí a úsek se opraví později.

OHL ŽS se doposud zdráhala na místě cokoli dělat. Zjistila totiž, že nosnost krajnice, kam se má dálnice rozšiřovat, je menší, než s jakou počítá projektová dokumentace. Firma následně přispěchala s vlastním řešením, které se ale zdálo Ředitelství silnic a dálnic příliš nákladné. Neoficiálně se hovoří o zvýšení ceny o šedesát milionů korun, tedy o deset procent celkové ceny.

Státní silničáři proto navrhli jinou, zřejmě až o polovinu levnější variantu. Obě strany nyní potvrzují, že s ní souhlasí, přesné náklady ale firma teprve vyčísluje. „Ze strany Ředitelství silnic a dálnic jsou připraveny veškeré podmínky k obnovení stavebních prací ve čtvrtek,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle ní je vypovězení smlouvy až krajním řešením.

Mosty půjdou k zemiMosty půjdou k zemi

Předběžnou shodu potvrdil zástupce OHL ŽS Tomáš Psota. „Po vydání pokynu ŘSD k provedení dohodnutých prací bude jejich realizace ve čtvrtek zahájena,“ uvedl. Příslušný pokyn firma čekala včera večer. Dělníci budou zatím postupovat podle původního projektu ve spodních vrstvách krajnice. Než se dostanou k problémovým svrchním vrstvám, měli by se jejich šéfové definitivně se zástupci ŘSD dohodnout na nové ceně. Celý problém pramení z chyb v projektu, který připravilo Ředitelství silnic a dálnic a jeho dodavatelé. I proto chce šéf ŘSD David Čermák do budoucna výrazně zkvalitnit přípravu staveb. Podle ŘSD to ale nebyl důvod k zastavení prací.

Jan Šindelář: Mediální exhibice dálnici D1 nepomohou