Vedení ČSA začalo rozdávat výpovědi, letušky chtějí stávkovat

Airbus A330 ČSA

Airbus A330 ČSA Zdroj: CSA

První zaměstnanci Českých aerolinií dostali výpovědi. Restrukturalizaci spočívající ve snižování mezd a v masivním propouštění ve středu podpořil jejich menšinový vlastník, Korean Air. Většina letušek a stevardů, kterých se propouštění nejvíce týká, se vyslovila pro stávku. Firma již v září oznámila, že propustí také třetinu pilotů.

„Fakticky propouštění začalo už koncem minulého týdne, týkalo se ale pouze administrativních pracovníků,“ uvedl mluvčí aerolinek Daniel Šabík. Nyní vedení společnosti rozdalo první výpovědi i provozním pracovníkům. Celkem ČSA v rámci restrukturalizačního plánu hodlá propustit 77 pilotů, 66 pracovníků v administrativě a přes 170 palubních průvodčích.

Právě stevardi a letušky se proti současnému restrukturalizačnímu plánu bouří nejvíce. Drtivá většina z nich se v nedávném hlasování vyjádřila pro zahájení stávky. Výsledek hlasování, ve kterém stávku podpořilo 97 procent hlasujících letušek a stevardů, rozeslaly kolem poledne zaměstnancům ČSA prostřednictvím e-mailu odbory.

Korean Air, který ve ČSA drží 44 procent, se připojil k plánu ministerstva financí podpořit hospodaření finanční injekcí. Jako podmínku ale korejská společnost uvedla právě pokračování v restrukturalizačním plánu, proti kterému se odbory bouří.

„Je to podmínka de facto hlavního akcionáře, protože potom jak ta transakce proběhne, tak stát bude mít jenom 20 procent, takže nic jiného nám nezbývá,“ řekl ministr financí Andrej Babiš v České televizi. Podpora ČSA podle něj nebude mít dopad na státní rozpočet, protože pomáhat bude Český Aeroholding jako mateřská společnost. Babišovo ministerstvo Aeroholding řídí.

ČSA nyní zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím dopravce zaměstnával přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí. Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Problémové národní aerolinky
Potíže ČSA nejsou ničím výjimečným. Existenční problémy řešili i další evropští státem vlastnění dopravci. Přinášíme příběhy několika z nich.
AlitaliaSpolečnost, která byla založena v roce 1947, se s problémy potýká několik let. V srpnu 2008 požádala o ochranu před věřiteli, když předtím vláda pozměnila konkurzní zákon, aby tak umožnila záchranu firmy a její převzetí konsorciem investorů CAI. Stát ve „staré Alitalii“ vlastnil téměř 50 procent akcií. V lednu 2009, kdy oficiálně začala fungovat „nová Alitalia“, konsorcium CAI schválilo prodej 25 procent akcií do rukou největších evropských aerolinií Air France-KLM (Air France-KLM již téměř převzala celou Alitalii v roce 2008, spojení ale zkrachovalo na odporu odborů a vlády). Firma ale i poté hromadila obří ztráty a opět se ocitla na pokraji bankrotu. Letos v srpnu Alitalia podepsala s Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů dohodu o vzájemném propojení, podle které Etihad koupí ve ztrátové Alitalii 49 procent akcií.
Austrian AirlinesRakouské aerolinky, které byly založeny v roce 1957, zasáhla finanční krize v letech 2007 a 2008 a vláda nakonec v srpnu 2008 schválila privatizaci 43procentního podílu ve společnosti, který tehdy vlastnila státní holdingová agentura ÖIAG. Na koupi ztrátové letecké společnosti se s vládou nakonec v prosinci 2008 dohodla německá letecká společnost Lufthansa. Evropská komise schválila převzetí v srpnu 2009.
LOTPolská letecká společnost LOT byla založena v roce 1929 a patří mezi nejstarší na světě. Již několik let je v problémech, loni ale firma poprvé od roku 2008 vykázala čistý zisk díky restrukturalizaci a novým letadlům Boeing 787 Dreamliner. Na provozní úrovni však aerolinky zůstaly ve ztrátě kvůli nákladům na reorganizaci, omezení tras, snížení počtu zaměstnanců a silné konkurenci. Společnost již několik let hledá nového investora a polský parlament loni schválil návrh zákona, který otevírá cestu k privatizaci firmy, ve které stát vlastní skoro 70 procent akcií.
MalévMaďarský letecký dopravce, který byl založen v roce 1946, ukončil provoz v únoru 2012 kvůli špatné finanční situaci, již předtím působil v mimořádném režimu ochrany před věřiteli. Společnost se dostala do potíží po oznámení Evropské komise, že musí vrátit státní pomoc v řádu milionů dolarů, kterou dostala v letech 2007 až 2010. Od roku 1990 se Maďarsko několikrát snažilo Malév prodat, ale proces nikdy nedokázalo úspěšně završit. V roce 2010 maďarská vláda získala zpět 95 procent akcií aerolinek, ale nedokázala pro firmu najít silného partnera.
Olympic AirlinesOlympic Airlines založil v roce 1957 rejdař Aristotelis Onassis, řecký stát je koupil v roce 1974. Aerolinky se však pod vlastnictvím státu potýkaly s finančními problémy a řecká vláda je v roce 2009 zprivatizovala. Loni společnost pod názvem Olympic Air převzaly další řecké aerolinky Aegean Airlines.
Slovenské aerolinieBývalý slovenský národní letecký dopravce zahájil činnost v roce 1997. Společnost, v níž stát držel 34 procent akcií, využívala letecký park získaný z Ruska v rámci deblokace ruského dluhu. V roce 2005 se většinovým majitelem SA staly rakouské Austrian Airlines (AUA), které ale později požádaly Slovensko o splacení starých dluhů firmy ve výši 170 milionů slovenských korun (144 milionů korun). Vláda o tom ale nerozhodla, a tak AUA přestaly Slovenské aerolinie financovat. V roce 2007 přišel bankrot.

Jan Šindelář: Trumfy ve hře o osud ČSA drží Korejci