Vedení Volkswagenu jedná o budoucnosti Diesse. Šéf koncernu nejspíš zůstane ve funkci

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess Zdroj: profimedia.cz

Vedení Volkswagenu bude řešit budoucnost svého výkonného ředitele  už poněkolikáté.
Volkswagen je co do počtu prodaných vozů druhou největší automobilkou světa. V poslední době však čelí kritice, že v přechodu na elektromobilitu zaostává za konkurenty jako je americká Tesla.
Problémy s nedostatkem čipů letos měla i mladoboleslavská Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen.
4 Fotogalerie
Lukáš Vojáček

Speciální komise největší evropské automobilky, německého Volkswagenu, dnes projedná možné odvolání výkonného ředitele podniku Herberta Diesse. Přestože jeho spory s ostatními manažery firmy mají hluboké kořeny a část z nich by Diesse z čela automobilky chtěla odstavit, šéf firmy podle agentury Reuters prakticky určitě sesazen nebude. Stále má totiž plnou podporu největšího akcionáře Volkswagenu - společnosti Porsche SE.

Ve zvláštní komisi zasedne Hans Dieter Pötsch, předseda dozorčí rady v automobilce a zároveň šéf společnosti Porsche SE, dále předsedkyně podnikové rady Daniela Cavallová, šéf největšího německého odborového svazu IG Metall Joerg Hofmann a premiér Dolního Saska Stephan Weil (SPD), jehož spolková země vlastní v koncernu pětinu hlasovacích práv.

Důvodem nejnovějších sporů je podle Reuters Diessův trvající tlak na rychlý přechod k elektromobilitě. Lídr automobilky měl na nedávném jednání představenstva prohlásit, že Volkswagen možná bude muset zrušit až 30 tisíc pracovních míst, aby dohnal konkurenty, jako je americká Tesla.

Reagoval především na slabé čtvrtletní hospodářské výsledky společnosti, jež zůstaly daleko za očekáváním. Provozní zisk Volkswagenu v letošním třetím kvartále meziročně klesl o 18,5 procenta na 2,6 miliardy eur, necelých 66 miliard korun. Automobilka zároveň bojuje s nedostatkem čipů, kvůli němuž musela letos opakovaně přerušit výrobu.  

Prohlášení výkonného ředitele však popudilo podnikové odbory, které mají ve Volkswagenu velmi silnou pozici a jejichž předáci jsou s Diessem dlouhodobě na nože. Někteří členové podnikové rady šéfovi také vyčítají, že čipovou krizi dostatečně neřeší. „Nedostatek čipů je patetickou ukázkou nekompetentnosti v globální firmě, jakou je Volkswagen. Jiné automobilky si s tímto problémem poradily lépe,“ kritizovala nedávno Diesse Cavallová.   

Herbert Diess stojí v čele nadnárodního koncernu, do něhož patří i tuzemská Škoda Auto, od roku 2018. Získal si pověst schopného, ovšem náročného manažera, který se snaží automobilku radikálně reformovat. Netají se přitom obdivem k šéfovi Tesly a nejbohatšímu člověku světa Elonu Muskovi, jehož úspěchy by rád napodobil.

Tento přístup mu nicméně přinesl ve firmě mnoho nepřátel. O Diessově předčasném odvolání se ve vedení firmy debatovalo už několikrát, naposledy v létě, kdy se Volkswagen nakonec překvapivě rozhodl prodloužit současnému řediteli smlouvu až do října roku 2025. Teď mu opět hrozí, že bude ze své funkce sesazen dříve, byť to není příliš pravděpodobné.

O tom, že situace byla v uplynulých týdnech vážná, svědčí i nedávná schůzka Diesse se zaměstnanci firmy ve Wolfsburgu. Šéf automobilky kvůli ní dokonce zrušil plánované setkání s americkými investory. „Mám o Wolfsburg strach. Chci, aby vaše děti a vnoučata zde v budoucnu stále měly zajištěnou práci,“ sdělil Diess zaměstnancům a znovu je varoval před rozmachem Tesly, která se v nejbližší době chystá spustit výrobu ve svém novém závodě poblíž Berlína.

„Často se mě ptají, proč nás pořád srovnávám s Teslou. Já vím, že někoho už to otravuje, ale když nebudu o Elonu Muskovi mluvit, tak on tam pořád bude, pořád bude v našem odvětví dělat revoluci a rychle bude získávat větší konkurenční výhodu,“ hájil své kroky šéf Volkswagenu.

Případný konec Diesse v čele druhé největší automobilky světa by měl každopádně zřetelný dopad i na Česko. Současný ředitel Škody Auto Thomas Schäfer je považován za Diessova podnikového spojence. Lídr Volkswagenu má také v prvním pololetí příštího roku rozhodnout, zda bude na českém území vybudována gigafactory neboli obří továrna na baterie pro elektromobily.

Projekt za desítky miliard korun by znamenal pro tuzemskou ekonomiku obrovskou příležitost. Zájem o gigafactory Volkswagenu ovšem mají i jiné státy. 

Vše podstatné o gigafactory Volkswagenu v Česku zjistíte ve videu níže

Video placeholder
Gigafactory Volkswagen v Česku - pozitiva a negativa • Videohub