Vlaková zastávka na letišti má povolení. Stát ji postaví za 6,5 miliardy pomocí PPP projektu

Železniční stanice na pražském Letišti Václava Halva

Železniční stanice na pražském Letišti Václava Halva Zdroj: Správa železnic

Železniční stanice na pražském Letišti Václava Halva
Podzemní vlaková stanice na pražském letišti.
Podzemní vlaková stanice na pražském letišti.
Podzemní vlaková stanice na pražském letišti.
5 Fotogalerie
Eliška Nová
Diskuze (0)

Správa železnic získala stavební povolení pro stavbu nové vlakové stanice na letišti Václava Havla. Tu postaví pomocí PPP projektu. Hotovou ji chce mít v roce 2030.

Na začátku třicátých let by měla Prahu, Letiště Václava Havla a středočeské Kladno propojit železnice. Část trasy je už hotová – v posledních měsících byly otevřeny nové stanice Bubny a Výstaviště. V roce 2030 má být dokončena i stanice přímo u letiště.

Správa železnic pro ni získala stavební povolení. Podzemní stanice bude mít dvě koleje s oboustranným nástupištěm uprostřed, odkud se cestující dostanou na Terminál 1 i 2. Stavět by se na letišti mělo začít v roce 2027 a práce potrvají tři roky. „Cílem je, aby nové nádraží odpovídalo standardům moderního letištního provozu. Stavba je proto navržena s důrazem na jednoduchost a nadčasový design,“ říká mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová. Železniční stanice vznikne na základě spolupráce veřejného a soukromého sektoru.

„Práce provede koncesionář vybraný v soutěžním dialogu pro projekt PPP. Ten má zajistit i stavbu navazujících úseků z letiště do Ruzyně a do Veleslavína,“ dodává mluvčí. Náklady dosáhnou 6,5 miliardy korun a na projektu se Správa železnic podílí společně s letištěm. Vznikne zde zcela nová dvoukolejná elektrifikovaná trať o délce 5,5 kilometru.

Trasa začne na Masaryčce

Trasa vlaku začne na pražském Masarykově nádraží, kde se už nyní staví dvě nové koleje. Odtud vlak pojede do stanice Praha-Bubny a dále na Výstaviště. Další zastávky budou v Dejvicích a na Praze-Veleslavín.

V Praze vlak zastaví ještě ve stanicích Praha-Liboc a Praha-Ruzyně, právě odtud se pak vlak stočí na letiště Václava Havla, případně bude z Ruzyně pokračovat na poslední pražskou zastávku Praha-Dlouhá Míle. Za Prahou bude pokračovat do Hostivice, Hostivice-Jeneček, Jeneče, Pavlova, Malého a Velkého Přítočna, Kladna, Kladna-města a nakonec do Kladna-Ostrovec.

Správa železnic spustila na konci minulého týdne stavbu nového nádraží ve stanici Kladno-město. Ta bude prvním dřevěným nádražím v Česku. Moderní budova za 150 milionů korun nahradí objekt z 19. století a má být hotová v roce 2026.

Začít diskuzi