Vlaky do Mnichova pojedou každé dvě hodiny, cestující svezou novější soupravy

ilustrační

ilustrační Zdroj: ctk

ilustrační
ilustrační
ilustrační
4
Fotogalerie

Cestující na železniční trati Praha–Mnichov se podle představ ministerstva dopravy dočkají zlepšení už letos v prosinci: na trati totiž vzroste provoz oproti dnešku na dvojnásobek. Expresy placené státem mají po výrazně zastaralé infrastruktuře jezdit každé dvě hodiny, nyní jezdí po čtyřech hodinách.

Díky vynechání stanic ušetří na české straně deset minut, dalších deset minut vlak ušetří příští rok díky otevření tunelů mezi Ejpovicemi a Plzní. Šestihodinová cesta by tak měla být zkrácena na pět a tři čtvrtě hodiny. Díky modernizaci a elektrizaci tratě v roce 2030 by pak vlaky měly urazit cestu za méně než čtyři hodiny. Tak zní středeční dohoda mezi českou a německou stranou.

„Naším cílem je zavést kvalitnější spojení do oblasti Bavorska a rychlé nonstop spojení mezi Prahou a Plzní. Čekat na dokončení infrastruktury by znamenalo odložit celý projekt o řadu let,“ uvedl mluvčí MD Zdeněk Neusar.

Nejprve dojde ale ke zlepšení vozového parku. České dráhy linku provozují společně se společností Länderbahn, jejíž vlaky s obchodní značkou ALEX patří k nejstarším na české síti. Po dohodě německá firma od prosince nasadí modernější soupravy se zásuvkami a klimatizací, které jí poskytnou mateřské italské státní dráhy (FS).

Ministerstvo dopravy zatím nemá spočítáno, kolik peněz za nově objednané linky drahám zaplatí. Podobný koncept z Prahy směrem na České Budějovice a Linec vychází na 85 milionů ročně. Výrazný rozdíl je ovšem právě v infrastruktuře. Zatímco do Lince jezdí vlaky z velké části po zmodernizovaném koridoru a celá trať je elektrifikovaná, mnichovské expresy musejí přepřahat a mezi Plzní a Řeznem je táhne dieselová lokomotiva Länderbahn.

V Řezně a Schwandorfu navíc vlak mění směr jízdy a lokomotivu je třeba přesunout na druhý konec soupravy. I proto vlaky mezi Mnichovem a Prahou výrazně zaostávají za autobusy. Konkurenční Deutsche Bahn provozuje na trase autobusy s dobou jízdy čtyři hodiny a 40 minut. Ministerstvo a dráhy ale argumentují, že vlaky jsou dostatečně vytížené a cestující je využívají nejen z konečné na konečnou.

Tah ministerstva ale kritizují soukromí dopravci. O linku měl zájem především Leo Express, který poslal úřadům i nabídku. Firmě vadí, že dráhy dostaly zakázku přímo a ministerstvo záměr neoznámilo bruselským úřadům (tzv. notifikace). Podle MD to ale nebylo třeba, prý jde jen o rozšíření stávající smlouvy.