VV ztrácejí vliv na železnici

železnice

železnice Zdroj: profimedia.cz

Ministr dopravy Pavel Dobeš, jinak též jeden ze strůjců vzpoury proti vedení Věcí veřejných, si v bitvě o vliv ve svém rezortu připsal důležitý bod. Jedna z nejbohatších státních organizací – Správa železniční dopravní cesty – prošla včera personálním zemětřesením, o něž Dobeš dlouho usiloval. Správní rada jednohlasně z minuty na minutu ukončila angažmá Pavla Habarty, který organizaci vedl déle než rok a půl.

Toho dosadil do čela správy železnic v říjnu 2010 tehdejší ministr dopravy a hlavní véčkař Vít Bárta a podle některých informací byl Habarta před několika dny dokonce na grémiu VV neformálně představen jako kandidát na ministra dopravy.
Habarta byl pouze pověřen řízením SŽDC, pro jmenování generálním ředitelem nemá kvalifikaci. Ještě před ním se ze správy železnic ve čtvrtek dopoledne poroučel další véčkař, Jiří Kohout, který do funkce ekonomického náměstka nastoupil teprve koncem března.

Novým generálním ředitelem organizace, která jen letos investuje do kolejí přes 20 miliard korun, se stal drážní matador Jiří Kolář. Ten je zatím členem představenstva Českých drah, z této funkce však odejde. Hovoří se o něm jako o člověku s blízkými vazbami na ODS.

Kolář si hodlá přivést vlastní tým lidí, takže změnám není zřejmě konec. „Je to správné rozhodnutí. Jsem v tuto chvíli hlavně rád, že jedna z nejdůležitějších organizací má řádného generálního ředitele,“ komentoval výměnu Dobeš.

Pro Koláře může být jmenování i osobní satisfakcí. Již loni měl totiž přejít spolu s výpravčími od Českých drah do SŽDC, s Habartou se však nedohodl na adekvátní pozici.

Habartův odchod lze také vnímat jako první fázi odklízení Bártových lidí z rezortních organizací. Další na řadě by mohl být pověřený šéf Ředitelství silnic a dálnic René Poruba.

Dopravce nemá vlastnit nádraží

Při zdražování kolejí Správa železniční dopravní cesty pochybila, říká její nový generální ředitel Jiří Kolář.

Jiří KolářJiří Kolář | ctk

* E15: Co je vaší prioritou ve funkci?

Chci se hlavně zaměřit na věci, o kterých si myslím, že nebyly v pořádku. To je především čerpání evropských peněz.

* E15: Pavel Habarta výrazně zasáhl do struktury firmy. Zachováte jeho nový model?

Nová struktura si teprve bude sedat, takže ji lze těžko hned bořit. Pravdou je, že sloučení segmentů řízení provozu a provozuschopnosti je velký zásah, a já mám pochybnost, jestli to bylo dostatečně analyzováno. Ale určitě s tím teď nebudu nějak překotně hýbat.

* E15: Mohl byste už jmenovat někoho, koho si přivedete do svého týmu?

Já už jsem s pár lidmi mluvil, ale nejdříve to chci oznámit jim.

* E15: Říkal jste, že využijete některého z protikandidátů. Mluví se například o Petru Šlegrovi, který býval náměstkem ministra dopravy.

Petr Šlegr je odborník právě přes evropské fondy a také přes vysokorychlostní tratě. Takže určitě je jeden z možných kandidátů na spolupráci.

* E15: Neobáváte se zpochybnění období, kdy tu velel pan Habarta? Spekuluje se třeba o tom, že jím podepsané smlouvy nemusejí být platné.

Přiznám se, že nejsem právník a těžko se mi to komentuje. Nerad bych v tom zpětně nějak vrtal, to je věcí právníků. Já jakožto celoživotní nádražák tu kvalifikaci splňuji.

* E15: Od ledna byly zvýšeny poplatky za koleje, ale drážní úřad to na popud dopravců zrušil. Co tomu říkáte?

Já si myslím, že v tomto SŽDC pochybila, protože opravdu podle zákona je nutné cenu za dopravní cestu zveřejnit dvanáct měsíců dopředu. Takže tady si myslím, že dopravci mají pravdu.

* E15: Co je podle vás nejpalčivějším problémem české železnice?

Nedotransformovanost. Příklad: nádražní budovu vlastní České dráhy, první peron také, ale od druhého peronu už jde o majetek SŽDC. Podchod patří SŽDC, kolejiště patří SŽDC, ale pozemek pod tím patří ČD.

* E15: Vy byste souhlasil s tím, aby SŽDC ten majetek koupila? Mluví se o osmi miliardách.

Pokud se na to najdou v rozpočtu peníze, tak by asi bylo nejlogičtější, kdyby dopravce nevlastnil nádraží.