Z izolace Krymu profituje místní letiště. Počet cestujících prudce roste

Mezinárodní letiště v Simferopolu na Krymu

Mezinárodní letiště v Simferopolu na Krymu Zdroj: CC BY-SA 3.0: Mykola Swarnyk; WikimediaCommons

Zatímco pro zbytek Krymu znamená již téměř rok trvající ruská okupace hospodářskou katastrofu, letiště v Simferopolu vydělává na absenci pozemních cest, které by poloostrov pojily se zbytkem světa. Počet cestujících během uplynulého roku vystoupal o stovky procent.

Silnice směřující na sever blokuje Ukrajina, na západě a jihu se na desítky až stovky kilometrů rozprostírá Černé moře a na východě silnice končí v Kerčském průlivu, který Krym odděluje od Ruska. Za této situace nabízí zdaleka nejrychlejší spojení se světem letecká doprava a letiště v Simferopolu z toho těží.

Loni odbavilo 2,8 milionu cestujících, což je meziroční nárůst o 215 procent. Během prvních třech měsíců roku 2014, kdy Krym ještě ovládala Ukrajina, přitom letištěm prošlo jen 96 tisíc pasažérů, uvedlo letiště ve zprávě, na kterou upozornil server planes.cz.

Vzhledem k ruské anexi se úplně změnila nabídka linek. Zmizely všechny mezinárodní lety mimo bývalý Sovětský svaz a také vnitrostátní linky na Ukrajinu. Nahradila je řada linek do Moskvy, Petrohradu, Rostova na Donu a dalších ruských měst, jejichž otevírání podporují subvence z Moskvy.

Most za tři roky

Problémy s dopravou na Krym by měl do roku 2018 vyřešit most přes Kerčský průliv. Zakázku za více než 228 miliard rublů (86,5 miliardy korun) získala společnost Strojgazmontaž. Ta patří Arkadijovi Rotenebrgovi, blízkému příteli ruského prezidenta Vladimira Putina. Experti již nyní předpokládají, že se stavba nejspíše protáhne a prodraží.

Rusko anektovalo Krym loni v březnu po referendu, které se odehrávalo pod zbraněmi ruských vojáků. Západ vzápětí uvalil na Rusko sankce. Moskva argumentuje, že jednala v souladu s vůlí většiny obyvatel a napravila přehmat sovětského vedení, které v 50. letech administrativně přiřklo poloostrov Ukrajině.

Mapa Krymu