Za rady s mýtným tendrem doprava zaplatí 130 milionů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

ČTK
Ministerstvo dopravy hledá poradce pro chystaný miliardový tendr na provoz kamionového mýtného systému po skončení smlouvy s Kapschem. Cenu za poradenství odhaduje na 130 milionů korun. Za tyto peníze vybraná firma zpracuje koncept budoucího zpoplatnění, tedy způsob výběru mýta, a také připraví zadávací dokumentaci pro tendr.

Soutěž na projektového manažera plánuje resort vypsat do konce května. Úřad termín v posledních měsících posunul už podruhé. Naposledy po nástupu nového ministra Antonína Prachaře přesunul termín pro výběr konzultantské firmy z konce února na konec dubna.

Harmonogram příprav na výběr případného nástupce společnosti Kapsch je přitom už nyní napjatý a není jisté, zda se do konce smlouvy se současným poskytovatelem podaří standardní otevřené výběrové řízení dotáhnout do konce.

Ve hře jsou mýtné brány i satelity

Projektový manažer by pro ministerstvo měl především zpracovat studii efektivity jednotlivých způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, zdali bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii, kdy se průjezd kamionů a autobusů hlídá pomocí mýtných bran, nebo upřednostní satelitní sledování, případně kombinaci obou systémů.

Definitivně jasné není ani to, kolik kilometrů dálnic, rychlostních silnic a hlavně silnic prvních tříd bude nakonec zpoplatněno. Ministr dopravy Antonín Prachař totiž není příznivcem rozšiřování poplatků na všechny silnice prvních tříd, které schválil předchozí kabinet Jiřího Rusnoka.

Kapsh si z mýtného bere pětinu
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty. Smlouva na desetiletý provoz společnosti končí v roce 2016.

Otázkou rovněž zůstává, zdali se samotná soutěž na provozovatele mýtného systému pro kamiony nepropojí se zpoplatněním osobních vozidel. Ty by i nadále měly platit za průjezd po dálniční síti formou časového zpoplatnění, papírové kupony by ale podle plánů dopravního resortu mohly nahradit kamery rozpoznávající registrační značky projíždějících vozidel.

Obří tendr na mýtné by se rovněž podle dřívějších úvah ministerstva mohl rozdělit na několik menších soutěží s tím, že centrální správu systému by po vzoru rakouského Asfinagu převzalo tuzemské Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To v Česku síť dálnic a silnic vyšších tříd spravuje a jeho prostřednictvím tečou finanční prostředky na stavbu silniční sítě.