Začala se razit průzkumná štola pro rychlovlaky Lyon-Turín

Vlaky TGV

Vlaky TGV Zdroj: profimedia.cz

Itálie začala razit průzkumnou štolu pro železniční tunel, kterým budou mezi francouzským Lyonem a italským Turínem jezdit pod Alpami rychlovlaky TGV, uvedla agentura AFP. Oznámení přišlo krátce před summitem Francie-Itálie, který se tímto strategickým projektem pro evropskou dopravu bude také zabývat.

Hloubení štoly začalo v Chiomonte asi 50 kilometrů západně od Turína. Práce mají trvat 50 měsíců. Galerie o průměru 6,3 metru má umožnit lépe poznat geologii horského masivu a usnadnit ražbu samotného tunelu. Po jeho dokončení bude štola sloužit k ventilaci, údržbě a jako úniková cesta tunelu.

Pracuje se za zvýšené policejní ochrany, protože staveniště se již v době příprav stalo několikrát terčem útoků odpůrců projektu. Za 20 miliard eur je podle nich drahý, zbytečný a nebezpečný pro životní prostředí. Lze očekávat, že stavbu tunelu o délce 57 kilometrů budou protesty provázet, minimálně plánované zahájení ražby hlavního tunelu v roce 2014 či 2015. Do provozu má být uveden v roce 2025.

Podle zastánců prodloužení TGV se však jedná o projekt, který má strategický význam pro celou Evropu. Výrazně urychlí železniční dopravu mezi Francii a Itálií, například trasu Paříž-Milán ze sedmi hodin na čtyři hodiny. Ulehčí prý také silnicím o asi milion kamionů ročně. Trať rychlovlaků má navíc výhledově pokračovat do východní Evropy.

Rychlovlaky by měly v budoucnu výrazně zkrátit dopravu mezi městy jako Lisabon, Madrid, Paříž a metropolemi jako Vídeň či Budapešť. Nakonec by mohla trať TGV vést až do Kyjeva. Projekt má podporu Evropské komise, která v rozšiřování železničních sítí vidí kromě jiného možnost snížit škodlivé emise výfukových plynů z aut a zvýšit bezpečnost silniční dopravy v Evropě.

Můj vlak odlétá v šes

Moderní rychlovlaky: Jak se jinde stírá rosa na kolejích