Záchrana kokořínské lokálky vyjde na více než 300 milionů

Stanice Lhotka u Mělníka na kokořínské dráze z Mělníka do Mladé Boleslavi

Stanice Lhotka u Mělníka na kokořínské dráze z Mělníka do Mladé Boleslavi Zdroj: R.D. - Rolf-Dresden, Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Železničáři se v těchto dnech pustili do opravy proslulé (a notně zanedbané) trampské lokálky z Mělníka do Mladé Boleslavi. Stavební ruch se zatím týká pouze úseku Mělník – Mšeno, jehož obnova bude stát 341 milionů korun. Podobně vysoké investice jsou na lokálkách výjimečné. Úsek uvedou do provozuschopného stavu firmy GJW Praha a Strabag.

„Trať dostane nové pražce i koleje a opravena budou i nástupiště. Oprava se týká všech přejezdů v celém úseku trati, opravou však projde pouze jejich povrch, stávající zabezpečovací zařízení zůstane,“ řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. Úsek by měl být hotov do letošního Silvestra.

V příštím roce se chtějí železničáři pustit i do zbytku trati z Mšena do Mladé Boleslavi. Využít přitom chtějí kolejnice a pražce, které vytrhají u Mělníka. Úsek Mělník – Mšeno se naopak letos dočká zcela nového železničního materiálu.

Trať se podařilo zachránit díky tlaku zdola, což považuji za obrovský úspěch a vzor pro podobné případy

U takzvané kokořínské lokálky lze hovořit o zmrtvýchvstání. Po desítky let zanedbávaná trať zchátrala natolik, že se vážně uvažovalo o jejím zrušení. Vlakový provoz zde České dráhy zastavily před rokem poté, co správci železnic v některých úsecích snížili rychlost na pouhých deset kilometrů v hodině. Dráhy zde nyní provozují náhradní autobusovou dopravu.

Zvrat přišel loni po schůzce středočeského hejtmana, zástupců ČD, obcí a SŽDC. Hejtmanství totiž na zachování vlakového provozu trvalo kvůli dopravní obslužnosti i turistům, které lákají okolní kokořínské hvozdy. O lokálku bojoval i Spolek za bezpečnou železnici. „Trať se podařilo zachránit díky tlaku zdola, což považuji za obrovský úspěch a vzor pro podobné případy,“ řekl předseda spolku Radim Kamler. Podle něj rychlejší vlaky přilákají více cestujících.

Není přitom jasné, proč správa železnic nechala rozklad trati dojít tak daleko. „Za stav trati byli podle mých informací potrestáni dva přímo odpovědní zaměstnanci,“ uvedl Ptačinský.