Zájem o soukromé lety u manažerů roste. Začali je využívat i Češi

Lídr trhu. Aerolinky ABS Jets provozují dvanáct
tryskových letounů

Lídr trhu. Aerolinky ABS Jets provozují dvanáct tryskových letounů Zdroj: ABS

Oživení exportu a s ním spojených obchodních cest se v posledních měsících projevuje i ve specifickém odvětví privátního létání. Miliardový byznys, který se vyznačuje relativní odolností vůči krizím a nespěchá překotně kupředu, hlásí prostřednictvím agentur i aerolinií růst. Výhodou pro podnikatele je především časová úspora.

„Poslední rok zaznamenáváme stále větší zájem o cesty soukromými malými letadly po Evropě,“ řekla deníku E15 spolumajitelka agentury Asiana Šárka Litvinová. Nemusí přitom hned jít o první tryskáčovou ligu, poptávka se pohybuje od třímístných vrtulových strojů po proudová letadla.

Podle mluvčí Travel Servisu Vlaďky Dufkové dosud převažovala poptávka ze zahraničí, letos ale začínají dominovat Češi. „Tento rok došlo k velmi výraznému nárůstu počtu uzavřených korporátních smluv, které jsou založené na dlouhodobé spolupráci právě s českými klienty,“ uvedla Dufková.

Cesta osmimístným strojem z Prahy do Paříže a zpět tak vyjde na zhruba deset tisíc eur

V zahraničí firma boduje především v zemích západní Evropy, naopak v Rusku nastal útlum poptávky. „Pokud jde o letové hodiny, tak vše opět nasvědčuje tomu, že dojde k mírnému nárůstu v meziročním srovnání. Tržby bychom s ohledem na finanční plán měli mít také vyšší,“ doplnil Vladimír Peták, šéf aerolinií ABS Jets, které provozují dvanáct tryskových letounů a patří k regionálním lídrům v oboru.

Podle Litvinové přitom mírně klesly ceny za luxusní soukromou přepravu. Cesta osmimístným strojem z Prahy do Paříže a zpět tak vyjde na zhruba deset tisíc eur. Kalkulace je přitom dělaná na čtyři lety, tedy pro případ, kdy letadlo nečeká na návrat v místě. Zájem o cesty najatými letouny není ale totéž co zájem o letouny samotné.

Svědčí o tom statistiky společnosti Colibri Aircraft. Podle nich dosáhl loni počet soukromých tryskáčů v českých zemích a na Slovensku 51, přibyl jediný nový stroj. V regionu střední a východní Evropy přibylo šest nových strojů, v předkrizovém roce 2007 to bylo 13 letounů.

Vladimír Peták: Nejčastěji létají majitelé podniků a rentiéři

Vladimír PetákVladimír Peták|ABS

Tuzemská letecká společnost ABS Jets se už přes deset let stará o rostoucí flotilu luxusních tryskáčů. Ty rovněž pronajímá pro charterové lety. Podle generálního ředitele Vladimíra Petáka je letošním cílem ABS Jets další růst flotily.

E15: Změnily se nějak ceny letů, někteří zprostředkovatelé hlásí jejich pokles?

Ceny spíše stagnují, posuzuji to ale v globální rovině. Nabízíme spoustu různých služeb včetně údržby, prodeje letadel, plánovaní letu, pozemního odbaveni a hangárování. Ceny na charterovém trhu mírně poklesly.

E15: Mění se sociální skladba klientů? Začínají létat už i ti, kteří si to třeba nemohli dosud dovolit, nebo naopak někteří odpadli?

Portfolio klientů se moc nezměnilo. Naopak jsme si všimli, že odpadli někteří klienti pro které bylo létáni jetem spíše prestižní záležitostí, na kterou ve skutečnosti neměli finančně ani mentálně.

E15: Co myslíte tím mentálně?

Létání tryskovým letadlem ani jeho vlastnictví není investicí a nepřináší přímé výnosy ani zisky. Můžeme mluvit o vedlejších úsporách času a tím pádem i peněz, neboť čas jsou peníze. Každopádně je třeba se s tím smířit a počítat, že se peníze nevrátí. Také se dá říci, ze létání není pro každého v tom smyslu, že to vyžaduje jisté společenské postavení, vystupování a image.

E15: Jací lidé létají nejčastěji?

Majitelé korporací s managementem a rentiéři.

E15: Očekává ABS Jets letos nějaký přírůstek do letecké flotily?

Děláme vše pro to, abychom se rozrostli.

Soukromá letadla se v Česku přestala prodávat