Zákon proti stáčení tachometrů je bezzubý, říká šéf Profesní komory STK Michal Cuc

Stanice technické kontroly

Stanice technické kontroly Zdroj: profimedia.cz

Profesní komora stanic technické kontroly netají své rozhořčení nad říjnovou novelou dopravního zákona. Ministerstvo novelu nekonzultovalo s provozovateli STK, kterých se bezprostředně dotýká. „Nešťastné je také to, že její platnost byla de facto ze dne na den, bez zavedení jakýchkoli přechodných období," říká Michal Cuc, předseda Profesní komory STK.

Od října platí novela zákona o provozu vozidel na pozemních komunikacích. Jak hodnotíte první měsíc její platnosti?

Provozovatelé STK jsou z ní rozčarovaní. Zejména kvůli neochotě Ministerstva dopravy připravit koncepční materiál, který od základů mění systém provádění technických prohlídek v ČR, v rámci odborných kruhů. Ministerstvo již několik let připravuje legislativu samo, bez diskuze v pracovních skupinách, což byl v minulosti osvědčený způsob, jak se vyhnout nejasnostem a nepřesnostem v zákonech a vyhláškách. V těchto pracovních skupinách, které tvořily odborníci z oblasti dopravy, měla své zastoupení i Profesní komora STK.

Co to pro STK tedy konkrétně znamená?

Důsledkem absence diskuze s odbornou veřejností je mimo jiné i vyhláška o provádění technických prohlídek, platná od 1. 10. 2018, která již po týdnu platnosti doznala několika úprav prostřednictvím instrukcí vydaných ve Věstníku dopravy Ministerstva dopravy. Nešťastné je také to, že její platnost byla de facto ze dne na den bez zavedení jakýchkoli přechodných období.

Jak současný stav řešíte?

Nastalou situaci jsme začali řešit prostřednictvím analýzy informací ze sítě STK, otázky, které chceme řešit, budeme směřovat na odpovědné pracovníky ministerstva a bude požadovat vydání závazného stanoviska resortu zejména k postupům, které po 1. 10. 2018 znepokojují motoristickou veřejnost.

S čím mají provozovatelé STK největší problém?

Například s medializovaném tématem stáčených počítadel kilometrů. Kroky učiněné zákonodárci jsou podle nich bezzubé, ale přidělávají komplikace.

O co se přesně jedná?

Již proběhly první případy, kdy majitel přijel na STK s čerstvě zakoupeným vozidlem a na stanici mu sdělili, že má stočený tachometr. Na zpětný prodej vozidla už starý majitel nechce slyšet, v autobazarech vozidlo též nepřijmou, neboť už má toto vozidlo uvednou v protokolu závažnou závádu na stočení počítadla a zákazník s nově zakoupeným vozidlem nezmůže nic. Zákon netrestá ty, co tachometr stáčejí, ale nevědomé kupce.

Objevují se již i řidiči, kteří si na STK přivezou potvrzení o výměně tachometru?

I s takovými případy se již provozovatelé STK setkávají. Řidič přiveze papír, který dokládá, že výměnu počítadla kilometrů provedla autoopravna, která toto potvrzení o výměně vydala. Jenže technik STK nemá jedinou možnost k ověření oprávněnosti vydání tohoto dokumentu.

Co ještě na novince vadí motoristům a provozovatelům STK vadí?

Nevyjasněný je i proces provádění měření emisí. Zavedení možnosti pokračovat v technické prohlídce při závadě na měření emisí je dobrým počinem, zákazníci však nejsou úplně spokojeni se stavem, kdy přesáhnou stanovenou dobu 30 dnů pro odstranění závady na emisích. Musí totiž absolvovat celý proces včetně technické prohlídky znovu. A tento opětovný proces musí zákazníci znovu zaplatit.