Zastávka na Výtoni či nový most: SŽDC chystá opravu klíčové pražské tratě

Vyšehradský železniční most

Vyšehradský železniční most Zdroj: Enfo, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Železniční trať mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem se dočká přestavby, jejíž součástí může být i vybudování nové zastávky na Výtoni. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala studii proveditelnosti, konečnou variantu následně vybere ministerstvo dopravy. Oprava, která začne nejpozději v roce 2023, by měla stát tři až pět miliard korun

„Charakter rekonstrukce trati je zásadně podmíněn jejím umístěním v husté městské zástavbě. Proto zůstane trať převážně na stávajících pozemcích dráhy,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

SŽDC zvažuje několik variant. Kromě zachování stávající dvojkolejné varianty připadá v úvahu i stavba nového mostu souběžně s památkově chráněným mostem přes Vltavu. Trať by tak mohla být trojkolejná. „Jako zajímavá se jeví také možnost výstavby nové zastávky Praha-Výtoň, situované v blízkosti historické celnice, s výbornými přestupními vazbami na tramvaje jezdící po nábřeží,“ uvedl Ptačinský.

Ať už bude vybrána jakákoliv varianta, nákladové nádraží na Smíchově s největší pravděpodobností zanikne. Všechny vlaky by tak jezdily přes dnešní „osobní“ nádraží, kde by cestující mohli přestupovat na MHD, a to jak na metro či tramvaje, tak autobusy.

Železniční trať mezi pražským Hlavním a Smíchovským nádražímŽelezniční trať mezi pražským Hlavním a Smíchovským nádražím | Aktron, Wikimedia Commons (CC BY 3.0)Železniční trať mezi pražským Hlavním a Smíchovským nádražím

Dalším problémem, který musí správa vyřešit, je hluk. Trať vede Nuslemi a Podskalím, tedy obydlenými čtvrtěmi. Pravděpodobnost, že by se tu stavěly vysoké protihlukové stěny, SŽDC vylučuje. „Předpokládáme přednostně použití jiné šetrnější ochrany než protihlukovými zdmi. Například lze navrhnout kolejnicové absorbéry, konstrukce srdcovek výhybek s pohyblivým hrotem, nižší protihlukové clony a podobně,“ vyjmenoval Ptačinský.

Přestavba trati už je zanesena v územním plánu Prahy. Změnu schválili loni v červnu pražští zastupitelé. Finální řešení chce správa nicméně znovu projednat s magistrátem, dotčenými městskými částmi, s památkáři a hygieniky. Proto SŽDC zamýšlí rozdělit stavbu na etapy, aby se některé jednodušší opravy mohly začít dělat co nejdříve. Jde například o přestavbu stanice Praha-Smíchov. „Snahou SŽDC je rekonstrukce alespoň části úseku do roku 2023,“ doplnil mluvčí.