Železnicí cloumá spor o billboardy

Hlavní nádraží

Hlavní nádraží

Lukrativní reklama na české železniční síti se aktuálně stala předmětem sporu mezi dvěma letitými partnery. Státní Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) se znelíbila dlouhodobá smlouva s fakticky monopolním poskytovatelem reklamy na kolejích, společností Railreklam, která je dceřinou firmou Českých drah. Správa železnic proto už loni smlouvu vypověděla, reklamní firma ale výpověď považuje za neplatnou, spor proto nyní bude řešit soud.

„Smlouva neumožňuje kontrolu nad obchodními procesy s majetkem státu. V průběhu roku 2011 probíhala jednání ve snaze narovnat dosavadní smluvní vztah, k tomu ale nedošlo,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Reklamní společnost spor odmítá komentovat. „Já se k téhle situaci vůbec nebudu vyjadřovat,“ sdělil výkonný ředitel Railreklam Alexandr Křížek.

Z veřejně dostupných dokumentů ale vyplývá, že jde s velkou pravděpodobností o peníze, respektive platby pro SŽDC. „Audit ukázal, že společnost postupovala v souladu se smlouvou, úhrada byla vypočtena a evidována správně,“ hájí se v poslední výroční správě Railreklam. Nejde přitom o malé sumy, za rok 2010 měla Railreklam tržby přes 130 milionů korun. Část z nich generuje právě reklama na infrastruktuře, která patří správě železnic.

Firma například spravuje na 1300 billboardů, 20 bigboardů, zhruba čtyři tisíce reklamních míst na železničních mostech a přes 500 takzvaných citylightů. Reklama přitom často nesměřuje ani tak na železniční cestující jako spíše na řidiče automobilů. Řada billboardů kolem kolejí je nasměrována k přilehlým silnicím, totéž platí o reklamách na mostech přes silnice. Druhá část tržeb pochází z reklamy na nádražích a ve vlacích, tedy z majetku Českých drah. Ve vagonech je například devět tisíc rámečků Railreklam.

S Českými drahami ale Railreklam jako jejich 51procentní dcera problém nemá. „Audit neprokázal pochybení ze strany Railreklamu. Navíc Railreklam upravil systém reportů o využití reklamních ploch na majetku SŽDC tak, aby vyhovoval jejich požadavkům. Z těchto důvodů předpokládáme smírné řešení této záležitosti a pokračování spolupráce,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Zbylých 49 procent reklamní firmy ovládá společnost Tardus. Před lety se v tisku spekulovalo o tom, že Tardus vlastní podnikatelé Michal Voráček a Roman Janoušek.