Železnicí cloumá spor o billboardy

„Smlouva neumožňuje kontrolu nad obchodními procesy s majetkem státu. V průběhu roku 2011 probíhala jednání ve snaze narovnat dosavadní smluvní vztah, k tomu ale nedošlo,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Reklamní společnost spor odmítá komentovat. „Já se k téhle situaci vůbec nebudu vyjadřovat,“ sdělil výkonný ředitel Railreklam Alexandr Křížek.
Z veřejně dostupných dokumentů ale vyplývá, že jde s velkou pravděpodobností o peníze, respektive platby pro SŽDC. „Audit ukázal, že společnost postupovala v souladu se smlouvou, úhrada byla vypočtena a evidována správně,“ hájí se v poslední výroční správě Railreklam. Nejde přitom o malé sumy, za rok 2010 měla Railreklam tržby přes 130 milionů korun. Část z nich generuje právě reklama na infrastruktuře, která patří správě železnic.
Firma například spravuje na 1300 billboardů, 20 bigboardů, zhruba čtyři tisíce reklamních míst na železničních mostech a přes 500 takzvaných citylightů. Reklama přitom často nesměřuje ani tak na železniční cestující jako spíše na řidiče automobilů. Řada billboardů kolem kolejí je nasměrována k přilehlým silnicím, totéž platí o reklamách na mostech přes silnice. Druhá část tržeb pochází z reklamy na nádražích a ve vlacích, tedy z majetku Českých drah. Ve vagonech je například devět tisíc rámečků Railreklam.
S Českými drahami ale Railreklam jako jejich 51procentní dcera problém nemá. „Audit neprokázal pochybení ze strany Railreklamu. Navíc Railreklam upravil systém reportů o využití reklamních ploch na majetku SŽDC tak, aby vyhovoval jejich požadavkům. Z těchto důvodů předpokládáme smírné řešení této záležitosti a pokračování spolupráce,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zbylých 49 procent reklamní firmy ovládá společnost Tardus. Před lety se v tisku spekulovalo o tom, že Tardus vlastní podnikatelé Michal Voráček a Roman Janoušek.