Železničním výzkumníkům roste zisk

Vlak Leo Expressu na zkušebním oválu u Velimi

Vlak Leo Expressu na zkušebním oválu u Velimi Zdroj: E15 Anna Vackova

Je to vzorná dceřiná firma Českých drah, jedna z mála bezproblémových společností celého drážního holdingu. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ), který provozuje unikátní zkušební okruh u středočeské Velimi, počítá pro letošek s rekordním ziskem 120 milionů korun a tržbami ve výši téměř 390 milionů korun. Deníku E15 to řekl ředitel společnosti Antonín Blažek.

U zisku jde o meziroční nárůst o devět procent, tržby vzrostly téměř o pětinu. Většina zisku přitom putuje jako dividenda mateřským Českým drahám. Blažek vývoj připisuje technologickému boomu, který podle něj aktuálně prožívá železnice v celé Evropě. „Hlad po nových vlacích mezi veřejností je obrovský a dopravci si je postupně kupují,“ řekl Blažek. Na okruhu se tak letos mimo jiné testovaly vlaky Stadler Flirt pro společnost Leo Express, regionální jednotky od Pesy Bydgoszcz pro České dráhy nebo nové lokomotivy Vectron od firmy Siemens.

Okruh je v Evropě ojedinělý především tím, že nabízí celkem pět napájecích soustav. Zároveň VUZ umožňuje testovat soupravy rychlostí až 230 kilometrů v hodině, což žádný jiný evropský okruh nabídnout nemůže. Právě středočeský ovál generuje přes 70 procent všech výnosů společnosti, zbytek připadá na zkušebnictví a takzvané posuzování shody. VUZ může jako jedna z mála evropských firem vydávat akreditované posudky pro jednotlivé železniční komponenty.

Areál v Cerhenicích u Velimi se mimo jiné skládá ze dvou okruhů, malého a velkého. Velký měří 13 kilometrů, malý čtyři. V minulosti se tu testoval i nástupce francouzského TGV, rychlovlak AGV pro italského soukromého dopravce NTV nebo různé generace pendolin od firmy Alstom. Podle náročnosti zkoušek a velikosti vlakových souprav se objem zakázek pohybuje od statisíců až po desítky milionů korun.