Zmizelé malajsijské letadlo se muselo vznítit, říká zkušený pilot

Boeing 777, který zmizel v březnu 2014. Fotka letadla  firmy Malaysia Airlines je z roku 2011.

Boeing 777, který zmizel v březnu 2014. Fotka letadla firmy Malaysia Airlines je z roku 2011. Zdroj: CTK/AP

Zástupci příbuzných čínských obětí ze zmizelého Boeingu Malaysia Airlines
Místo v Indickém oceánu, kde byly lokalizovány objekty, které mohou být troskami zmizelého letu MH370 Malaysia Airlines
Indonéští piloti pátrají po zmizelém malajsijském letadle
Informace o zmizelém letounu Malaysia Airlines na letištní tabuli
Čínští námořníci se připravují na další kolo pátrání po letu MH370
8
Fotogalerie
Ztracený malajsijský Boeing 777 nejspíš za letu začal hořet. Odpovídá tomu vše, co o letu víme, píše kanadský pilot Chris Goodfellow, jenž létal dvacet let s vícemotorovými letouny všech velikostí. Text Kanaďana se objevil nejprve na jeho soukromém účtu na sociální síti Google+. Následně jej převzalo několik médií, jako první americký časopis Wired.

Goodfellow nevěří hypotézám o únosu, terorismu či dokonce meteorech. „Hledám jednodušší vysvětlení,“ píše. „Vidím je ve čtyřkilometrové ranveji letiště na malajsijském ostrově Pulau Langkawi. Klíčový je obrat vlevo,“ píše Goodfellow.

Zacharie Achmed Šach byl velice zkušený pilot, který měl za sebou 18 tisíc nalétaných hodin. Staří piloti jsou vycvičeni, aby měli během letu pořád - skutečně pořád - na paměti, která jsou nejbližší bezpečná letiště.

„Kdyby se něco stalo, nechcete v tu chvíli začít přemýšlet, co byste měli udělat. Už víte, co máte udělat: otočíte se k prvnímu letišti, na kterém jde bezpečně přistát.“

Letiště Palau Langkawi je přesně takové letiště. Přilétá se k němu nad oceánem a pilot nemusí překonávat žádné překážky. Kdyby se například chtěli piloti vrátit do Kuala Lumpuru, museli překonat téměř tři tisíce metrů vysoké pohoří.

Po požáru piloti vypnou elektrické okruhy

Víme-li, že transpondér přestala fungovat a s ním veškerá elektronická komunikace, nejvíce smyslu dává Goodfellowovi možnost, že na palubě došlo k požáru. V takovou chvíli je logický postup takový, že posádka napřed vypne veškeré elektrické okruhy, pak je jeden po druhém nahazuje, aby zjistila, které z nich jsou poškozené. Když to uděláte, samozřejmě ztratíte veškerou možnost elektronicky komunikovat.

Podle Goodfellowa se tady stalo zhruba tolik: posádka vypnula okruhy a zamířila vlevo směrem k letišti Palau Langkawi. Už se však nedostala k tomu, aby okruhy nahodila; nejspíš proto, že je požár zničil. Hypotézu by mohl potvrzovat i fakt, že letadlo nejprve vystoupalo o dva kilometry nad obvyklou letovou hladinu a potom prudce kleslo - tak by se zkušený pilot snažil uhasit plameny požáru.

Goodfellowova hypotéza si během několika dnů od zveřejnění našla na internetu velkou popularitu (2600 sdílení) a s ní i odpůrce. Internetová publikace Slate například argumentovala, že některé známé pohyby letadla vůbec neodpovídají úmyslu přistát právě na Palau Langkawi. Goodfellow sám končí svůj text větou „Možná se nikdy nedozvíme (co se stalo)“. To platí dosud.