Zrušenou obří pokutou pro ČD se bude znovu zabývat soud | E15.cz

Zrušenou obří pokutou pro ČD se bude znovu zabývat soud

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Jan Sindelar

ČTK

Share on Facebook Messenger
Čtvrtmiliardovou pokutou, kterou Českým drahám v roce 2009 uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě, se bude zabývat zřejmě znovu Nejvyšší správní soud. Sankci minulý týden zrušil Krajský soud v Brně, ÚOHS ale podá kasační stížnost.

„S verdiktem soudu nesouhlasíme. Zatím si děláme rozbor rozsudku, ale kasační stížnost podáme,“ řekl předseda ÚOHS Petr Rafaj. NSS bude mít případ na stole už podruhé.

České dráhy měly původně platit 270 milionů korun, bývalý předseda ÚOHS Martin Pecina ale pokutu následně snížil na 254 milionů. Pokuta se týká období, kdy nákladní doprava byla součástí Českých drah a nebyla vyčleněna do dceřiné ČD Cargo. Její výplata byla dosud odložená, dráhy ji tedy nezaplatily.

Podnákladové ceny se nepodařilo prokázat, tvrdí soud

České dráhy proti nařízené pokutě protestovaly a požadovaly, aby pokuta za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě přešla na dceřinou společnost, nákladního železničního dopravce ČD Cargo. Krajský soud letos v dubnu pokutu zrušil proto, že ve správním řízení nebylo prokázáno uplatňování podnákladových cen. Jeden z důkazů navíc údajně nebyl opatřen zákonným způsobem.

Podle ÚOHS dráhy ještě v době, kdy provozovaly nákladní dopravu, zvýhodňovaly některé své klienty, když jim počítaly rozdílné ceny. U úřadu si stěžoval slovenský konkurent ŠPED-TRANS Levice, podle nějž ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali.

ČD podle úřadu nabídly některým klientům tak nevýhodné podmínky, že těmto firmám znemožňovaly vstoupit na trh železniční nákladní dopravy a působit na něm. ČD také nabízely výhodnější nabídky těm svým zákazníkům, kteří byli osloveni alternativní nabídkou od konkurence, a tím byl opět konkurenci ztížen vstup na trh.

Soudy ruší rekordní pokuty ÚOHS poměrně často
979 milionu korun (později snížena na 941,9 milionu; dosud neuzavřeno) - Devět mezinárodních strojírenských holdingů dostalo v únoru 2007 vysokou pokutu za kartel. Sankce se týkala 16 firem z holdingů Siemens, Alstom, Areva, Fuji Electric, Hitachi, Japan AE Power Systems, Mitsubishi Electric, Toshiba a Nuova Magrini. V dubnu téhož roku ÚOHS společnostem Areva T&D Holding a Siemens AG pokutu snížil. Souhrnná sankce tak dosáhla výše 941,9 milionu korun. Pokutu opakovaně řešily české soudy, naposledy v dubnu 2013, kdy Nejvyšší správní soud potvrdil, že antimonopolní úřad musí o výši pokut rozhodnout znovu.
484 milionů korun (zrušena) - Pokuta za kartel šesti stavebních spořitelen, nepravomocně byla uložena v roce 2004. ÚOHS později případ překvalifikoval a pokutu snížil nejdříve na 201 milionů korun a v prosinci 2006 na 55 milionů korun. Spořitelny se obrátily na soud a justice sankci zcela zrušila.
370 milionů korun (později snížena na 39,8 milionu korun; dosud neuzavřeno) - Pokutu za údajné zneužití dominantního postavení na trhu s plynem uložil ÚOHS společnosti RWE Transgas. V březnu 2007 úřad sankci snížil, soudy ji ale poté několikrát zrušily. Loni Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost RWE a potvrdil rozsudek soudu z ledna 2012, který zrušil sníženou pokutu 240 milionů korun, jeden z deliktů ale potvrdil. Případ se vrátil na ÚOHS, který loni v prosinci uložil společnosti RWE pokutu 39,778 milionu Kč za první delikt. Druhý se nepodařilo prokázat. Proti rozhodnutí firma podala rozklad.
313 milionů korun (zrušena) - ÚOHS podezříval šestici distributorů pohonných hmot (Benzinu, Shell, Agip, ConocoPhillips, OMV a Aral), že část roku 2001 jednali ve vzájemné shodě při určování cen benzinu. Sankcí se několikrát zabývaly soudy, které ji opakovaně rušily. Loni v únoru ÚOHS správní řízení s distributory zastavil, neboť nemohl zajistit soudem požadované další důkazy. Více než deset let trvající spor tak skončil bez pokuty.
270 milionů korun (později snížena na 254 milionů korun; dosud neuzavřeno) - V červenci 2008 ÚOHS informoval, že České dráhy mají zaplatit pokutu za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Na základě rozkladu Českých drah úřad v květnu 2009 pokutu snížil na 254 milionů korun. Loni v září NSS rozhodl, že čtvrtmiliardovou pokutou se bude znovu zabývat Krajský soud v Brně. Ten dnes pokutu zrušil a případ vrátil zpět ÚOHS.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.