Ztrátový Finnair hledá „severského partnera“

Airbus A320 Finnairu přistává na londýnském letišti Heathrow

Airbus A320 Finnairu přistává na londýnském letišti Heathrow Zdroj: wikimedia.org

Finský národní dopravce Finnair hledá partnera pro provoz evropských linek, na kterých prodělává od roku 2007. Firma prý jedná s několika zájemci, skandinávské aerolinky jsou ale mimo hru.

V posledním čtvrtletí loňského roku Finnair vykázal ztrátu 32,6 milionu eur (823 milionů korun). Hlavním problémem jsou vysoké náklady, tržby totiž rostly o 12 procent. To si uvědomuje i vedení firmy. V srpnu oznámený plán seškrtat do roku 2014 náklady o 140 milionů eur ale zatím nebyl úspěšný. Do konce loňského roku se Finnairu podařilo ušetřit jen 10 milionů eur.

Aerolinky se proto rozhodly nalézt strategického partnera pro nejztrátovější část svého podnikání - evropské lety. Dálkové lety z Helsinek do Jižní Koreje a Čína jsou naopak ziskové.

„Chceme posílit naší přítomnost ve Skandinávii a v Pobaltí,“ řekl agentuře Bloomberg šéf Finnairu Mika Vehvilainen. „My bychom přispěli značkou, marketingem a distribucí, náš partner by měl dodat nákladově efektivní přepravní kapacitu,“ nastínil svou představu o spolupráci. Podle něj už dopravce s některými zájemci jedná.

„Severský partner“ ale nejspíš nebude ze severu. Vehvilainen totiž popřel, že by firma jednala s Norwegian Air Shuttle či s také státními švédsko-dánsko-norskými aerolinkami SAS. Prvně jmenovaný dopravce prý nepřipadá jako přímý konkurent v úvahu a SAS má stejná problém jako Finnair, tedy příliš vysoké náklady.

Partnerem se pravděpodobně nestanou ani britské aerolinky Flybe Group, které pro Finnair provozují vnitrostátní lety. Podle Vehvilainena totiž mají příliš malá letadla. Spolupráci s Estonian Air pro změnu vyloučil jejich šéf Tero Taskila.

Finnair chce partnera najít do poloviny tohoto roku, aliance by měla reálně začít fungovat na začátku roku 2013. Vehvilainen odhaduje, že výsledné úspory se budou pohybovat „v desítkách procent“.

Na nalezení řešení ale Finnair nemá mnoho času. Ministryně státního majetku Heidi Hautalaová totiž ve čtvrtek finskému serveru yle.fi řekla, že stát uvažuje o prodeji svého podílu činícího 55,8 procenta. Hlavní je prý udržení přímého spojení s Finska do zbytku Evropy, jestli jej zajistí Finnair nebo někdo jiný, už není tak důležité.