Zvyšování rychlosti na 150 km/h se komplikuje, senátoři novelu odmítli

Dálnice D1 na okraji Prahy

Dálnice D1 na okraji Prahy Zdroj: SJu, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Senát odmítnul zvýšení maximální rychlosti na vybraných úsecích dálnic ze 130 na 150 km/h, které prosazuje Sněmovna. Rozhodl tak dnes přes obavy, že poslanci horní komoru přehlasují a spolu s tím odmítnou i další senátní úpravy novely o pozemních komunikacích.

Zvýšení rychlosti na dálnicích slíbil vetovat

Novela by v případě přijetí senátní verze v souladu s vládním návrhem umožnila zvýšením rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině na vybraných silnicích první třídy, zejména čtyřproudých. Podle Ťoka by to mohly být silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Mostem a Chomutovem.

Senátoři se souhlasem ministra z novely vyňali také oprávnění dopravní policie mít poslední slovo při úpravě místních komunikací, o které se starají obce. „Není důvod, aby policie měla nějaké zvláštní kulaté razítko, když město někde potřebuje osadit značku,“ uvedl senátor ODS Miloš Vystrčil.

Podporu získal i návrh Pavla Eyberta (ODS), aby kanalizaci, vodovody nebo kabely veřejného osvětlení bylo možné ukládat podélně povrch vozovek. Platný zákon to podle senátora neumožňuje a obce by změnou ušetřily za výkup pozemků.

Přes Ťokův nesouhlas senátoři z obcí sňali povinnost starat se o silniční vegetaci podél místních cest bez ohledu na vlastníka příslušného pozemku. Ministr argumentoval tím, že stávající stav je zjednodušením a je podpořen soudními rozsudky.

Zkouška dechu pro cyklisty zůstává

Horní komora naopak v souladu s přáním ministra odmítla návrh místopředsedy Senátu Zdeňka Škromacha (ČSSD), podle něhož by policie neměla mít právo cyklisty podrobovat dechové zkoušce na alkohol s výjimkou případů dopravních nehod. Škromach poukázal na to, že cyklisté mohou být pokutováni za jízdu pod vlivem alkoholu až 50 tisíci korunami, přičemž policie naopak netestuje třeba jezdce na kolečkových bruslích.

Novela má také pomoci zlepšit ochranu silnic a usnadnit obcím nakládání s odtaženými vozidly, ke kterým se majitelé nehlásí. Nově by obce mohly prodávat odtažená vozidla, o která se v šestiměsíční lhůtě po oznámení o odtahu jejich majitelé nepřihlásí. Obce budou mít možnost vyloučit tranzitní nákladní dopravu přes své území po silnicích druhých a třetích tříd pod hrozbou pokuty i pro spediční firmy.

Novelou se má rovněž zrušit možnost zavést elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových, které se tak budou používat i po 1. lednu příštího roku. Podle vlády to ušetří peníze za zavedení elektronického systému.