Doufám, že brzy nabídneme terapii do pěti minut, říká spoluzakladatel startupu Hedepy Lukáš Krčil

Hedepy tým

Hedepy tým Zdroj: hedepy.cz

Terapeuti
Hedepy
Lukáš Krčil
Zakladatelé
6
Fotogalerie

Český startup Hedepy od jara 2020 zprostředkovává online psychoterapie. V loňském roce se jich takto uskutečnilo 13 tisíc a služba expandovala do několika zemí, včetně Polska, Slovenska, Rumunska nebo Itálie. „Žijeme v extrémně náročné době, kdy se každý člověk i zaměstnanec musí stále adaptovat a podávat dobrý výkon. Psychoterapie s tím dokáže efektivně pomoci,“ říká Lukáš Krčil, spoluzakladatel a CEO Hedepy. 

Hedepy funguje od roku 2020, tedy přibližně od nástupu koronavirové pandemie. Co vás přivedlo k myšlence tuto službu nabídnout?

Už před pandemií jsem působil jako CEO v marketingové agentuře YYY. Osm let jsme každoročně rostli o desítky procent a já jsem přemýšlel, kam se profesně i lidsky posunout. Rok 2020 nám dal obrovskou facku. Ze dne na den všechno padlo a přestaly nám chodit zakázky. Museli jsme propouštět, kultura YYY tím hodně utrpěla. Bylo to náročné období. Věděl jsem, že si o tom musím s někým popovídat, a začal jsem zjišťovat, jak psychologické poradenství funguje. Povídal jsem si o tom s dalšími lidmi, hledali jsme informace a zjistili, že v Evropě trpí až polovina populace nějakou duševní nepohodou. Navíc jsme viděli, jak covid tahle čísla zvyšuje. Tehdy jsme si uvědomili, že takový projekt by mohl pomoct obrovskému množství lidí. 

Prozradíte nám, s jakými problémy klienti nejčastěji bojují?

Řekl bych, že jsou to úplně běžné věci jako třeba vztahové problémy, úzkosti, během covidu také strach o zdraví nebo práci, obavy z budoucnosti, syndrom vyhoření. Definovali jsme desítky témat, která klienti často řeší, a zpracovali je s odborníky, přidali jsme anonymizované příběhy našich klientů. To je dnes hlavní vstupní brána do Hedepy. Lidé vyhledávají konkrétní problém a chtějí se o něm dozvědět víc. 

V loňském roce jste zprostředkovali 13 tisíc terapií, expandovali jste do dalších zemí. Jak se vám podařil tak rychlý start?

Je to hlavně o štěstí, správném načasování – a věřím, že také o zkušenostech s podobným typem projektů. Osm let jsme stavěli startupy a značky pro ostatní firmy. Díky tomu jsme projekt dokázali poměrně rychle vybudovat a posunout dál. 

Jak postupujete v případě expanze do dalších zemí? 

Nejdřív z Česka hodnotíme jednotlivé země na základě několika faktorů. Díváme se na vyhledávanost terapie a kvalitu péče, zjišťujeme, jak stát a pojišťovny přispívají nebo jak fungují benefity u zaměstnavatelů. Zkoumáme také legislativní prostředí, tedy jestli je možné naši službu bez větších problémů implementovat. Potom děláme rozhovory s místními terapeuty i potenciálními klienty a začínáme stavět tým lidí.

Projekt Hedepy rychle oslovil několik investorů, včetně Martina Rozhoně. Jak se vám to podařilo? 

Myslím si, že je to hlavně o procesu budování osobní značky a kredibility. Několik let jsme investory a lidi kolem nás připravovali na to, že vznikne nějaký nový projekt z naší dílny. Říkali jsme jim, že až přijde správný čas, budou první, komu o něm řekneme. Tohle bych určitě doporučil každému, kdo uvažuje o vlastním projektu. 

Lukáš KrčilLukáš Krčil | hedepy.cz

Terapie může být i firemním benefitem. Pro které firmy se hodí?

Ještě před rokem bych asi řekl, že je to spíš pro firmy typu „early adopters”. Dnes už si myslím, že je to benefit pro každého. Žijeme v extrémně náročné době, kdy se každý člověk i zaměstnanec musí stále adaptovat a podávat dobrý výkon. Vezměte si poslední dva roky. Covid, home office, válka. Lidé jsou vyčerpaní a projevuje se to na jejich psychice, což samozřejmě ovlivňuje i práci. Psychoterapie s tím dokáže efektivně pomoci, a proto se začíná stávat standardním benefitem, podobně jako MultiSport karty nebo jiné nástroje pro péči o fyzické zdraví. 

Jak se do zájmu o online služby promítlo rozvolňování koronavirových opatření?

Tímto tématem jsme se samozřejmě zabývali, protože covidových vln a rozvolnění už bylo několik. Zatím se to na našich číslech neprojevilo, růst je v tuto chvíli podobný jako v loňském roce, kdy jsme rostli o 1 300 % Teď je aktuálním tématem válka na Ukrajině, snažíme se tedy pomáhat lidem, aby zvládli v tomto kontextu zpracovat svoje pocity a nebyli na to sami. 

Jaké máte v Hedepy další plány? 

Teď připravujeme druhou vlnu expanze, v září se pustíme do třetí. Kromě toho pracujeme na produktu jako takovém. Doufám, že brzy dokážeme poskytnout terapii do pěti minut, protože v případě krizové intervence je rychlost důležitá. Zároveň se snažíme o to, aby polovina všech sezení byla hrazena třetí stranou, tedy firmami a dalšími organizacemi. Cílem je, aby lidé nemuseli přemýšlet nad tím, jestli si mohou terapii dovolit, ale dopřáli si péči o své zdraví v momentě, kdy to skutečně potřebují. 

TerapeutiTerapeuti | hedepy.cz