Radima Paříka jen tak nepřehlédnete. Jasně modré oči. Uhrančivý pohled. Přísný výraz ve tváři. Silné charisma. Nebojí se jít na úplnou hranu. Říká, že kompromis je zlo a win-win obrovské riziko. 17 let se pohybuje v top managementu, k vyjednávání používá systém americké FBI.
Od pokladního na vrchol řetězce
Radim Pařík začínal na pokladně v supermarketu a postupně se dostal až do představenstva polského Kauflandu a mezinárodního top managementu. Nebylo to snadné. Tvrdí, že lídrem se nenarodíte, ale stanete. A že manažera od lídra odlišuje hlavně rétorika – schopnost mluvit s lidmi, získat si je, ovlivnit je. V jeho případě to platí 100%.
Jako introvert měl z mluvení před lidmi vždycky trému. To ho doběhlo, když v roce 2003 mluvil na sjezdu ředitelů. CEO ho pozval na pódium jako „ředitele z Česka“. Následovalo 5 minut rétorického pekla. Pod tíhou reflektorů něco nesrozumitelně blábolil, pak se studem seběhl z pódia a sám sobě slíbil, že tohle už nikdy nedopustí.
Prošel většinu školení rétoriky a ovlivňování v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Pak jednotlivé techniky měsíce testoval a u těch funkčních zůstal.
Vyjednávání jako královská disciplína
Jeho specialitou je vyjednávání. Tuto oblast mu i v retailu svěřili. Dostal na starost každé velké strategické vyjednávání v hodnotě nad 50 milionů korun. Skládal vyjednávací týmy, tvořil strategie a vyjednávání i sám vedl. Dohromady vyjednal 2 000 smluv v hodnotě desítek miliard Kč.
Obrovská pocta pro něj bylo získat pochvalu od jednoho z nejlepších vyjednavačů na světě – Matthiase Schrannera: „Vyjednáváš jako samurajský meč. Řežeš a nebolí to. Už dlouho jsem neviděl někoho, kdo drží tak vysoké tempo a současně dává protistraně prostor.“
Matthias Schranner a Radim Pařík |
Vyjednávat zvládne každý
Podle Radima Paříka zvládne vyjednávat každý. Každý podle něj vyjednává – třikrá až pětkrát denně. Neuvědomovat si to je obrovská chyba, která lidi stojí spoustu peněz, příležitostí a možností.
Na vyjednávání je nejlepší doba právě teď. Uprostřed koronakrize nás všechny čekají nejtěžší vyjednávání v životě – s obchodními partnery, odbory, klienty. Pokud z nich chcete vyjít vítězně, musíte podle Paříka zapomenout na argumenty. Protože argumenty slouží jen k přesvědčování o tom, kdo má pravdu. Každá strana má vždy svou pravdu. Argumentovat je proto ztráta času.
Do vyjednávání patří budování vztahu, požadavky, taktika, ale pravda a minulost tam nemají co dělat.
Na vyjednávání klienty připravuje na svých trénincích, audioknihou Argumenty Nefungují • Nový zákon vyjednávání a připravuje nový Online trénink FBI vyjednavač, který je dle jeho slov úplný unikát. Účastníky slibuje připravit na jakékoli vyjednávání a udělat z nich přitom nejlepší vyjednavače široko daleko.
Vůbec nejdůležitější je podle něj při vyjednávání odvaha. Odvaha vzít věci do svých rukou, zvednout telefon, domluvit si schůzku a začít.