Elektromobilita: Jezdit zeleně, ale jen na krátké vzdálenosti

Ceny energií v posledních týdnech a měsících blázní

Ceny energií v posledních týdnech a měsících blázní Zdroj: BNP Paribas Personal Finance SA

Možná přemýšlíte o tom, jak přispět svou troškou do mlýna k lepšímu vývoji světa a snížit produkci emisí? Jedním ze způsobů může být třeba výměna klasického vozidla za elektromobil. Co by vás v takovém případě jako řidiče čekalo?

Dojezd

Dojezd elektromobilu se reálně pohybuje mezi 100 a 500 kilometry. Jsou modely, které svým krátkým dojezdem vyhovují městskému provozu, ale i modely, které na jedno nabití překonají i 500 kilometrů a více. U nich ale počítejte s výrazně vyšší pořizovací cenou.

Průměrné elektromobily pak mají reálný dojezd kolem 300 kilometrů. Který se v zimě podstatně zkracuje. Takže kromě hledání cesty budete při jízdě elektromobilem pravidelně hledat i dobíjecí stanici. A k tomu budete muset počítat s přestávkami na nabíjení.

Náklady na provoz

Ty nejoblíbenější modely elektromobilů spotřebují 18 kWh na 100 kilometrů, výsledná cena se tedy při současných cenách elektřiny pohybuje okolo 150 Kč za 100 kilometrů jízdy (červen 2022).

V porovnání s vozy se spalovacím motorem, u kterých rámcově počítáme litr paliva za 45 Kč a spotřebu 7 litrů na 100 kilometrů, vychází provoz elektromobilu levněji zhruba o polovinu.

Největší tuzemští dodavatelé elektrické energie svým zákazníkům nabízejí speciální tarif navržený pro nabíjení elektromobilů přes noc. Je tedy vždy vhodné si zjistit, jak dobíjet co nejlevněji.

Pokud o pořízení elektromobilu uvažujete, dobře promyslete pro a protiPokud o pořízení elektromobilu uvažujete, dobře promyslete pro a proti | BNP Paribas Personal Finance SA

Životnost

Baterii elektromobilu s postupujícím časem ubývá kapacita. Obvykle jde o úbytek 1 až 2 % ročně a záleží na tom, jak se s akumulátorem zachází – jak často dochází k prakticky úplnému vybíjení nebo jestli využíváte rychlonabíjení.

Producenti elektromobilů dávají kupujícím záruku. Někteří například ručí za to, že do 160 000 najetých kilometrů nebo do 8 let stáří vozu neklesne kapacita baterie pod 70 %.

Udržitelnost

Jakmile elektromobil za svůj život ujede aspoň 150 000 kilometrů, ekologicky se vyplatí. Oříškem ale stále zůstává jedno: Co s elektromobilem, který dosloužil? Obsahuje totiž značné množství kovů a kritických surovin, k jejichž zpracování se využívá velké množství energie a při jejich výrobě „asistují“ toxické látky. Ohromným pokrokem v oblasti udržitelnosti by bylo opětovné využití co největšího počtu součástek, jako je třeba samotná baterie.

Počet nabíjecích bodů rostePočet nabíjecích bodů roste | BNP Paribas Personal Finance SA

Náklady na pořízení

Elektromobil můžete sehnat už za 410 000 Kč (Hyundai Kona Electric), klidně se ale můžete vyšplhat až na sumu více či méně přesahující 2 000 000 Kč (Jaguar I-Pace nebo Tesla Model S Long Range).

Při výpočtech je třeba myslet i na pořízení dobíjecí stanice. I zde se ceny různí, ale vyhovující dobíjecí stanici je možné pořídit v řádech desítek tisíců korun. Aby měli ti, kteří myslí na ekologický provoz, nějakou výhodu, můžou na samotnou dobíjecí stanici získat od státu benefit, a to 30 000 Kč v rámci programu Nová zelená úsporám.

V rámci dotačního titulu Elektromobilita je zase možné získat zpět až 30 % ceny elektromobilu a až 75 % ceny dobíjecí stanice. Týká se to ale jen podnikatelských subjektů.

Pokud nechcete rodinný rozpočet neúměrně zatížit, je řešením třeba eko půjčka. Banka vám může kromě toho pomoci i s celým procesem od začátku vašeho záměru až po podání žádosti o dotaci.

Kvalita zázemí

Podle výzkumu, kterého se účastnilo 230 uživatelů elektromobilů, se ukázalo, že skoro 30 % z nich dobíjí své elektrické parťáky denně doma. Často k tomu využívají elektřinu z vlastní fotovoltaiky.

Když se ale chystáte překonávat delší vzdálenosti, může nastat problém. Pokud váš vůz jezdí výhradně na elektřinu, jste odkázaní na dobíjecí stanice. Těch u nás není mnoho a ke všemu nejsou rovnoměrně po celé republice.

Nejvíc je jich samozřejmě ve velkých městech, jako jsou Praha, Brno nebo Ostrava. Dobíjecí stanice nebo jednotlivé body najdeme i jinde, jsou však lokality, v nichž by vám „šťáva“ prostě dojít neměla.

Pokud jezdíte často na delší vzdálenosti a toužíte jezdit ekologicky, zvolte spíš hybridní vůz, který kombinuje elektřinu a pohon klasickým palivem.