Jde hlavně o povědomí českého ležáku, až pak o otevření nových trhů, říká Zvánovec z Budvaru

Radim Zvánovec, globální ambasador národního pivovaru Budvar, při představování zahraničních speciálů v Praze

Radim Zvánovec, globální ambasador národního pivovaru Budvar, při představování zahraničních speciálů v Praze Zdroj: e15 Jan Štěpánek

Budvar představil ležáky uvařené ve spolupráci se zahraničními pivovary
Radim Zvánovec, globální ambasador národního pivovaru Budvar, při představování zahraničních speciálů v Praze
Radim Zvánovec, globální ambasador národního pivovaru Budvar, při představování zahraničních speciálů v Praze
Radim Zvánovec, globální ambasador národního pivovaru Budvar, při představování zahraničních speciálů v Praze
Slavnostní představení ležáků, které Budějovický Budvar připravil ve spolupráci se zahraničními pivovary
15
Fotogalerie

Vystudoval hotelnictví, vždy pracoval v gastronomii a během pandemie koronaviru začal doma v době zavřených hospod a barů vařit pro známé pivo. Díky dobrému ohlasu měl Radim Zvánovec stále více práce, aby uspokojil poptávku. Dokonce začal pivovarnictví studovat a jeho láska k pivu ho přivedla k současnému zaměstnání.

Stal se globálním ambasadorem národního pivovaru Budějovický Budvar a představil trojici speciálů, které sládci z Českých Budějovic uvařili společně s kolegy z Dánska, Německa a Velké Británie. V rozhovoru mluví nejen o dánském ležáku s netradičním názvem #YearOfTheLager (rok ležáku), německém Ok, Czech! a britském Czech Mates. Vysvětluje též, jaký má projekt přínos pro Budvar a zda přijdou i další speciály z jiných zemí. 

Od koho vzešla myšlenka pustit se do spolupráce se zahraničními pivovary? 

Vzniklo to tak, že jsme pozorovali trh, jak se vyvíjí, a zjistili jsme, že zahraniční řemeslné pivovary nebo minipivovary začaly produkovat ležák. Chtěli jsme toho být součástí, protože hodně z nich nazývá ležák Pilsner nebo Czech inspire či Czech lager. A tím, že už máme pár let zkušeností (smích), tak jsme s nimi chtěli sdílet naši myšlenku i know-how, jak by ten český ležák měl vypadat. Máme pár standardů, ze kterých nepolevujeme, ale zároveň se chceme dozvědět, jak to dělají jinde. Je to taková zdravá symbióza našich a zahraničních sládků. Zahraniční speciály Budvaru

Jak jste je vybírali a proč právě Dánsko, Německo a Velká Británie? 

První spolupráci jsme začali ve Velké Británii, protože to je jeden z našich silných trhů. Nicméně jsme nevybírali podle zemí, ale podle pivovarů. Hledali jsme takové, které sdílejí podobné hodnoty, důraz na kvalitu, postupy a nadšení. A to jsme všude našli. Nehledali jsme přitom jen komerčně úspěšné pivovary, ale celé nám to muselo dávat smysl.

Co tento projekt Budvaru přinese? Otevření nových trhů? 

To nebylo hlavní motivací. Navíc ve všech těchto zemích už jsme nějak zastoupení, ví se o nás, prodávají se tam naše piva. Spíš šlo o rozšíření povědomí o českém národním pivovaru.

Očekáváte i ekonomický přínos? Nebo jde pouze o image? 

Samozřejmě jako u každého byznysu i tady musí být ekonomické pozadí. Hraje roli, ale ne tak klíčovou jako to povědomí o českém ležáku. Uvědomujeme si totiž, že ve finále to funguje tak, že když víc konzumentů zná český ležák, tak se to potom v následujících krocích rozvine i do ekonomického rozsahu. Je to investice do budoucna a děláme to s tím, že povědomí o českém ležáku pomůže i naší distribuci.

Učili se zahraniční odborníci spíše od těch vašich? Nebo jste u kolegů objevili nějaké nové přístupy? 

Nechci, aby to znělo jako klišé, ale bylo to vzájemné. I my jsme se naučili dost nového, protože jsme se v zahraničních pivovarech setkali s technickými podmínkami, které vlastně nejsou určené pro vaření českého ležáku. Bylo tam hodně překážek, ale protože máme tak zkušený a zodpovědný tým sládků, tak vše klaplo. Pomohli jsme tomu právě i tím předvýběrem pivovarů. Znaly naše parametry, čímž se vše zjednodušilo. A naši sládci se zase obohatili o zkušenosti s novými ingrediencemi, navíc jsme vařili i z tamních surovin, jako je voda či slad. 

Budou podobné akce pokračovat i v dalších zemích? Pokud ano, kam míří Budvar dále? 

Plány samozřejmě máme, ale ještě nemohu prozrazovat přesná místa. Míříme na etablované trhy, kde už nějakou dobu fungujeme, a proto chceme podpořit naši distribuci. Naznačím, že to bude zámořská destinace a také lokalita kolem Středozemního moře.

@e15news

🍺 Budějovický Budvar vyváží do 70 států světa, ale poprvé v historii uvařili jeho sládci ležák s kolegy v zahraničí. ⁠ ⁠ Vybrali si k tomu dánský pivovar Mikkeller, německou značku BRLO a pivovar Thornbridge z britského města Bakewell.⁠ ⁠ V čem byla spolupráce pro zahraniční pivovary přínosná? A zůstanou speciály uvařené společně s Budvarem v jejich nabídce i nadále? 👇⁠ ⁠ Čtěte na webu. Odkaz naleznete v biu 🔗⁠ ⁠ Reportáž vznikla ve spolupráci s Budvarem.⁠ ⁠ #e15 #linkinbio #Budvar #byznys #pivo

♬ original sound - e15news