Ke změně banky často vede nárůst poplatků a úroků z hypoték | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Klienty mohou ke změně banky vést stoupající poplatky a úroky hypoték

Klienty mohou ke změně banky vést stoupající poplatky a úroky hypoték
Platba online, ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia.cz

oka

Klienti bank chtějí šetřit čas a peníze, kamenné pobočky pro většinu z nich už při každodenní správě financí nehrají důležitou roli, protože využívají internetbanking a smartbanking. 

Aktuální průzkum, který v České republice a na Slovensku nechala zpracovat Fio banka ukázal, že klienti své banky hodnotí většinou pozitivně, ale změna poplatků je rozčiluje. Kvůli nižším poplatkům a výhodnějším úrokům hypotéky jsou ochotni banku změnit.

„Lidé si už zvykli porovnávat nabídku bank i výši poplatků za jejich služby, při výběru banky zohledňují šíři produktového portfolia i ceny. Ve Fio bance dlouhodobě poskytu­jeme srozumitelné produkty za nulové nebo nízké poplatky, díky této politice jsme ke konci března 2020 překročili hranici milionu klientů a jsme tak největší mladou bankou na českém trhu nejen co do velikosti klientské základny, ale i co do výše bilanční sumy,“ říká k tomu Jan Bláha, obchodní ředitel Fio banky.

Jak nakládáme s penězi

V rámci průzkumu se 69,2 procenta dotázaných vyjádřilo, že využívají služeb pouze jedné banky, 19,5 procenta využívá dvě banky současně. Tři a více bank přiznalo 5,8 procenta respondentů.

Běžný účet využívají prakticky všichni dotazovaní, následuje kreditní karta, kterou uvedlo 46 procent, a spořicí účet má 30 procent lidí. To, že Češi rádi využívají úvěrové produkty, potvrzují i další čísla. Povolené přečerpání běžného účtu uvedlo 18,8 procenta, spotřební úvěr 8,7 procenta a hypotéku 10,4 procenta respondentů.

Ve srovnání se Slovenskem se ale čeští klienti zadlužují méně. Podle průzkumu udává povolené přečerpání účtu 29,4 procenta oslovených Slováků, spotřební úvěr 20,1 procenta a hypotéku 21,1 procenta respondentů.

Běžná správa přes internet

Nejvíce oslovených Čechů (67,3 procenta) uvádí, že chce šetřit čas a peníze, a proto využívá pro běžné transakce výlučně internetbanking nebo aplikaci v mobilu. Tradiční způsob - návštěvu pobočky - preferuje už jen necelá třetina respondentů.

Fakt, že klienti nechtějí ztrácet čas na pobočce při vyřizování běžných operací, potvrzuje i Jan Bláha: „Vývoj internetbankingu i smartbankingu dlouhodobě směřuje k tomu, aby klient mohl vyřešit bez návštěvy pobočky téměř vše. Lze očekávat, že současná situace vývoj elektronických produktů na straně bank dále uspíší a také že jejich úroveň bude pro klienty stále důležitější. My ve Fio bance nyní vedle dlouhodobých plánů zvažujeme další možnosti, jak usnadnit klientům správu peněz na dálku. Momentálně pracujeme na nových verzích mobilní aplikace, které umožní klien­tům například autorizaci příkazů zadaných v internetbankingu,“ uvádí k tomu obchodní ředitel Fio banky.

V situaci, když jsou lidé více doma, logicky využívají možnosti vyřídit z pohodlí domova vše, co lze. To se samozřejmě týká i finančních produktů, ať již jejich správy, nebo zřizování nových smluv. „V souvislosti s nouzovým stavem jsme zaregistrovali raketový nárůst počtu on-line žádostí o účty bez poplatků, v prvním týdnu po jeho vyhlášení šlo v České republice o šestinásobek průměru od začátku tohoto roku. Jsme rádi, že lidé využili této možnosti a otevřeli si účet z pohodlí a bezpečí domova. Vidíme nicméně, že nyní se situace postupně vrací zpět k normálu, a věříme, že náš unikátní model on-line nízkonákladové banky se širokou sítí 85 poboček zůstane i nadále naší konkuren­ční výhodou,“ dodává Jan Bláha.

Spokojení zákazníci se vracejí. A určitě to platí i o klientech bank. Průzkum ukázal, že Češi ke svým bankéřům nejsou příliš kritičtí. To, že mají se svou bankou převážně „velmi dobrou“ zkušenost, uvedlo 37,7 procenta a „vynikající“ 29,4 procenta dotázaných. Až na třetím místě uvedli, že mají „dobrou“ zkušenost se svou bankou (26,5 procenta). Minoritní část dotazovaných se vyjádřila, že má špatnou zkušenost se svou bankou.

Co rozhoduje při změně banky

Přes 44 procent českých respondentů z průzkumu se většinou orientuje v poplatcích své banky, ale velká část z nich - téměř 20 procent - uvádí, že by uvítali jednodušší ceník své banky bez překvapení. Služby své banky bez poplatků přitom využívá asi jen pětina respondentů. Zbytek za bankovní služby platí.

Celých 39,3 procenta českých respondentů považuje za hlavní důvod pro změnu banky výši jednotlivých poplatků. O něco méně důležitým faktorem je v tomto ohledu samotná cena za vedení účtu, kterou uvedlo 31,9 procenta z nich. „Výzkum potvrzuje, že klienti jsou na bankovní poplatky velmi citliví. Ve Fio bance nabízíme běžné bankovní služby zdarma již od svého vzniku a stále přidáváme nové. V současné situaci jsme navíc nabídli klientům neomezený počet bezplatných výběrů z kteréhokoli bankomatu až do konce června tak, aby nemuseli zbytečně cestovat a mohli si vybrat peníze v nejbližším bankomatu, který mají po ruce,“ vysvětluje Jan Bláha. Poskytování běžných bankovních služeb bez poplatků je dlouhodobou strategií ryze české banky, která klade velký důraz na nízké provozní náklady a maximální automatizaci. Právě tato efektivita jí umožňuje poskytovat služby za nulové nebo velmi nízké poplatky. „Efektivně a vlastními silami si vyvíjíme vlastní bankovní systém, což nám umožňuje pružně reagovat a inovovat služby podle požadavků zákazníků či světových trendů. Hlavním zdrojem našich výnosů tak nejsou poplatky, ale rozdíl mezi přijatými úroky z úvěrů a vyplacenými úroky na vkladech,“ zdůrazňuje Jan Bláha.

Hypotéky vybíráme podle úrokové sazby i poplatků

Vlastní bydlení si většina lidí zabezpečuje koupí bytu, kterou financují hypotékou. Tehdy asi nejvíce porovnávají i s pomocí hypotečního specialisty nabídky jednotlivých bank, aby dosáhli co nejvýhodnějších podmínek a přiměřené měsíční splátky. Průzkum potvrdil, že výhodnější úroková sazba nové banky je největším benefitem v případě, kdy klient mění banku. Druhý nejčastější benefit pro klienty představuje možnost odpustit sankce za předčasné splacení hypotéky.

„Snažíme se nabízet konkurenceschopné sazby, nedávno jsme je opět snížili. Naše hypotéka je bez poplatků za poskytnutí úvěru, vedení běžného i úvěrového účtu, rezervaci prostředků i za čerpání úvěru. Velmi atraktivní je možnost jakýchkoliv mimořádných splátek hypotéky zdarma,“ vyjmenovává Jan Bláha. „Na klientech nám záleží, a tak nyní těm, kteří se dostali v důsledku aktuální situace do finanční nouze, nabízíme při tříměsíčním odkladu splátek možnost prominutí úroků po tuto dobu,“ dodává.

Spokojení zákazníci se vracejí

A určitě to platí i o klientech bank. Průzkum ukázal, že Češi ke svým bankéřům nejsou příliš kritičtí. To, že mají se svou bankou převážně „velmi dobrou“ zkušenost, uvedlo 37,7 procenta a „vynikající“ 29,4 procenta dotázaných. Až na třetím místě uvedli, že mají se svojí bankou „dobrou“ zkušenost (26,5 procenta). Minoritní část dotazovaných se vyjádřila, že má špatnou zkušenost se svou bankou.

V průzkumu Fio banky odpovědělo 1024 respondentů ve věku od 16 do 65 let, z toho 517 v České republice a 507 na Slovensku, zastoupení krajů bylo rovnoměrné. Majoritní část respondentů v obou zemích byli pracující na plný úvazek.

Autor: oka
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!