Profesionál LinkedIn. Víme, kdo je na této síti v Česku nejvlivnější a nejsledovanější

Ondřej Vlček, šéf společnosti Avast vede žebříček ředitelů na LinkedIn

Ondřej Vlček, šéf společnosti Avast vede žebříček ředitelů na LinkedIn Zdroj: Avast

Profesní sociální síti LinkedIn roste. V Česku má na ní profil téměř pětina obyvatel. Během posledního roku na ní začalo tvořit obsah o padesát procent více šéfů společností. Výrazně se zvýšila také aktivita dalších manažerů. Mezi firmami má největší zásah Česká spořitelna, žebříček ředitelů vede šéf Avastu Ondřej Vlček. Nejsledovanější univerzitní profil má Univerzita Karlova v Praze. Vyplývá to z analýzy agentury Future Sales, která data LinkedInu pravidelně vyhodnocuje a kterou má deník E15 exkluzivně k dispozici.

LinkedIn je výjimečný tím, že na něm nejvyšší podíl připadá na lidi v produktivním věku a s nadprůměrnými příjmy. Více než polovina uživatelů se může pochlubit manažerskou pozicí. To je příčinou, proč se uživatelé LinkedInu mohou inspirovat stále kvalitnějším obsahem. Je to dáno i tím, že roste počet aktivních šéfů společností, kteří na síti sdílejí svoje poznatky a zkušenosti. 

„Registrujeme zvýšený počet příspěvků, který tvoří lidé z top managementu. Za poslední rok jde o nárůst o 31 procent. Přibývají hlavně aktivní generální ředitelé,“ říká Jiří Jambor, spoluzakladatel firmy Future Sales. Svědčí to podle něho o tom, že nejznámější profesní síť firmy přidaly do svého mediamixu. „Zásadní změnou je posílení marketingu a důraz na datovou analytiku. Z této sítě se postupně stává stále lepší místo pro byznys,“ tvrdí Jambor.

Momentálně mají největší zásah příspěvky šéfa společnosti Avast Ondřeje Vlčka. Když loni v srpnu oznámil, že Avast prodává americké společnosti NortonLifeLock v přepočtu za více než 180 miliard korun, rázem se jeho jméno skloňovalo snad ve všech médiích.

Zajímavostí jeho profilu je různorodost příspěvků. Většinou v angličtině komentuje nejen témata, která se týkají IT a bezpečnosti, ale velmi aktivní je například i v oblasti společenské odpovědnosti nebo filantropie. Nedávno například při západu slunce na vrcholu havajské sopky Mauna Kea připomněl, jak důležitá je dovolená pro fyzické i duševní zdraví. Publikované texty a fotografie svědčí o tom, že si obsah na LinkedInu tvoří sám.

Na druhém místě žebříčku nejsledovanějších šéfů je Tomáš Salomon z České spořitelny. Ten již dříve prozradil, že na svém profilu spolupracuje s komunikačním týmem. Česká spořitelna je zároveň nejúspěšnější společností z hlediska celkového zásahu příspěvků svých zaměstnanců.

Nejsledovanější ředitelkou je Simona Kijonková, spoluzakladatelka a šéfka společnosti Packeta Group, pod kterou patří logisticko-technologická společnost Zásilkovna. Její příspěvky na LinkedInu jsou známé především autentičností a spontánností.

TOP 10 firem na LinkedIn podle celkového zásahu příspěvků svých zaměstnanců

Pozn.: Pouze firmy, které na LinkedInu uvedly sídlo v ČR. Období: 1. 1. 2022 – 30. 6. 2022. Není započítán firemní profil, jedná se o data za všechny zaměstnance firmy dohromady. Zdroj: Sales Navigator placený účet od LinkedInu, LinkedIn Content Reporting – nástroj Future Sales.

TOP 20 ředitelů na LinkedInu podle celkového zásahu příspěvků

Pozn.: Doba měření 1. 1. 2022 – 30. 6. 2022. Název pozice: CEO, GM, Founder, Chairman a další synonyma. Musí být z firmy, která má dle LinkedInu 201 a více zaměstnanců. Zdroj: Sales Navigator placený účet od LinkedInu, LinkedIn Content Reporting – nástroj Future Sales.

Trendem je profesionalizaci obsahu a ambasadoring

Do vytváření firemních stránek a publikování obsahu na LinkedInu se pouští mnoho firem. Řada z nich ale časem zjistí, že jim to prakticky nic nepřináší. Publikovaný obsah zhlédne jen malá skupina uživatelů, a ještě mnohem méně jich na příspěvky reaguje. I proto se obsah stále častěji profesionalizuje. Firmy tedy využívají odborné týmy, které vytvářejí jasné obsahové plány.

„Zaznamenali jsme, že roste počet společností, které využívají LinkedIn ambassador program. Firemní ambasadoři tak propojují svou osobní značku s firemní. Cíleně vytvářejí spojení se stávajícími i potenciálními zákazníky a budují tak důvěryhodný vztah, který se pak snáze přetaví v byznys,“ vysvětluje Jambor. 

Už to není jen „ejčár“

Dalším zajímavým trendem na LinkedInu je přeskupení nejaktivnějších segmentů. Zatímco ještě před pár lety byla profesní síť doménou náborářů a převládala témata z oblasti lidských zdrojů, nyní se z hlediska tvorby obsahu objevují na špici přispěvatelé z jiných oborů. Jedná se zejména o Management Consulting, Marketing, Public Relations nebo IT.

Ti nejúspěšnější se na svých osobních profilech nebojí přinášet témata, která třeba vůbec nesouvisejí s oborem, ve kterém pracují. Zveřejňují volnou a nesešněrovanou formou životní příběhy a zkušenosti, které jsou publiku blízké.  Takové příspěvky pak většinou mají mnohem větší zásah než nudná čísla servírovaná marketingovým jazykem.

K efektivitě pomohou data

LinkedIn je plný manažerů a lidí na vysokých pozicích, kteří tvoří důležité cílové skupiny téměř na každém trhu B2B. Je proto také nenahraditelným zdrojem informací a dat, která mohou pomoci rychleji rozvíjet byznys. Na základě dat je pak možné zefektivnit zacílení komunikace na skutečně relevantní potenciální zákazníky.

„LinkedIn nabízí jak uživatelům, tak firmám stále více dat a informací o tom, jaké publikum jejich obsah zasáhl. Mohou si tak vyhodnotit efektivitu svých aktivit na síti a průběžně je optimalizovat,“ uzavírá Jambor.

TOP 20 společností na LinkedInu v ČR dle počtu sledujících firemní stránky

Zdroj: Prémiový účet Sales Navigator. Podmínky: Společnost musí mít aktivní firemní stránku na LinkedInu a sídlo v ČR.

TOP 10 univerzit na LinkedInu v ČR dle počtu sledujících 

Zdroj: Prémiový účet Sales Navigator. Podmínky: Univerzita musí mít aktivní stránku na LinkedInu a sídlo v ČR.

Video placeholde
Jak se připravit na pohovor? • Videohub