Streamování a autorská práva. Může být fotbal autorským dílem?

Stamford Bridge, stadion fotbalové Chelsea

Stamford Bridge, stadion fotbalové Chelsea Zdroj: profimedia

Na 17 let do vězení. Takový rozsudek si zhruba před rokem ve Velké Británii vyslechla skupina mužů, kteří bez souhlasu streamovali přenos zápasu anglické Premier League. Řadě lidem zajistili na internetu volný přístup k něčemu, za co jiní museli platit. Šlo zřejmě o jeden z nejpřísnějších trestů za porušování autorských práv v historii. Podobná kauza se nyní řeší i v Česku. 

Fotbalová liga už se po částečném uvolnění koronavirových omezení hraje. Zatím ale bez diváků.Vybrané zápasy sice vysílá Česká televize, ale další jsou nakoupeny poskytovately televizního vysílání za poplatek.

Natočit si takový zápas na vlastní zařízení a sdílet s ostatními fanoušky je samozřejmě problematické, upozorňují advokáti z kanceláře Havel & Partners. Konec konců policie už začátkem roku na popud nejmenovaného provozovatele vysílání proti údajným nelegálním streamerům sportovních zápasů zasahovala. Jak může případ dopadnout? 

Fotbal není tvorba

V první řadě je třeba poznamenat, že se nejedná o porušování autorských práv, jak uvádějí některé média.Autorská práva má ten, kdo dílo vytvořil (malíř, skladatel, autor knihy), ne ten, kdo "pouze" vysílal samotný přenos (v tomto případě televizní stanice přenášející sportovní utkání).

Ani podle judikatury soudního dvora EU posuzujícího vcelku pochopitelné výhrady ze strany Football Association Premier League se u sportu, a zejména u fotbalu, nejedná o autorské dílo. Fotbal je totiž limitován pravidly, která nedovolují v dostatečné míře kreativitu, jež je nezbytným atributem autorského díla.Jako opačný a správný příklad autorského díla uveďme autora, který píše svou knihu a skládá tedy její příběh.

V případě přenosu se jedná o práva, která s autorským právem pouze souvisí.Zde tedy např. související práva toho, kdo hradí instalaci kamer a takové platí personál, který technicky zajišťuje obsluhu kamer a přenosového zařízení.To vše stojí finanční, organizační a technologické náklady.Práva související s autorským právem nechrání kreativitu a originalitu jako autorské právo, ale v tomto případě náklady vynaložené na zajištění televizního vysílání.

Práva související s autorským právem tak slouží zejména k ochraně vynaložené investice. V daném případě jde konkrétně o právo vysílatele k televiznímu vysílání podle § 83 a násl. autorského zákona. Pokud tedy někdo neoprávněně těží z investic druhého, jinými slovy tyto investice „vykrádá“, porušuje jeho práva. A při závažném porušení těchto práv se může jednat až o trestný čin, za který může v ČR hrozit uložení trestu odnětí svobody až na 8 let.

Chránit svá práva, jiná neporušovat

Protože je ochrana trestním právem nebo i před civilními soudy velmi komplikovaná – musí se zjistit totožnost pachatele, zajistit důkazy, prokázat vinu, což je ve virtuálním prostředí leckdy téměř nemožné – a šíření streamu v digitálním světě je naopak zase velmi jednoduché, hledají držitelé práv jiné, spíš technické způsoby jak šíření streamu bránit. Například společnost CISCO vyvíjí technologii, která bude schopna nelegální streamy pomocí digitální stopy jednoduše identifikovat a blokovat, takže nebude zapotřebí, aby někdo nelegální stream nahlásil.

Poněkud kontroverznějším opatřením, zejména z hlediska ochrany soukromí, je nástroj zavedený španělskou první fotbalovou ligou. Ta přidávala do televizního vysílání podprahový zvukový signál nerozeznatelný pro člověka, ale zachytitelný elektronickými přístroji. Fotbalovým fanouškům, kteří si pak stáhli aplikaci španělské fotbalové ligy do svého mobilního telefonu, se v průběhu fotbalových utkání aktivoval mikrofon a sledoval, zda zachytí přidaný zvukový signál. Aplikace následně zasílala zjištěné informace organizaci španělské fotbalové ligy, která mohla vyhodnocovat, zda někdo v daném místě náhodou nešíří její nelegální stream.

Opatření bylo předmětem šetření španělského úřadu pro ochranu osobních údajů, který za tuto praxi uložil pokutu ve výši 250 000 euro. Španělský fotbalový svaz se však s největší pravděpodobností proti tomuto rozhodnutí odvolá.

Vzhledem ke skutečnosti, že globální digitalizace pokračuje čím dál dynamičtějším tempem, očekáváme, že budou vznikat nová a pokročilejší řešení technického zabezpečení digitálního obsahu.Jak ale ukazuje případ španělského fotbalového svazu, jakoukoli přípravu technického zabezpečení je vhodné od počátku konzultovat se zkušeným právníkem a zvažovat problém nejen z pohledu moderních technologií a možnosti jejich regulace, ale také jej posuzovat ve vztahu k autorskoprávním předpisům a duševnímu vlastnictví.