Švýcarská technologická firma ALSO koupila české ajťáky DAQUAS

Sergiu Lujanschi

Sergiu Lujanschi Zdroj: ALSO

Tuzemští experti na cloudová řešení a produkty Microsoftu, společnost DAQUAS, je od letošního července součástí švýcarské technologické skupiny ALSO. DAQUAS patřil s ročními tržbami přes 400 milionů korun mezi 100 největších IT firem v Česku. Roční obrat skupiny ALSO, která působí ve třiceti evropských zemích, činí 12,6 miliardy eur. „Letošní fúze symbolicky reflektuje posun IT trhu směrem ke cloudu, umělé inteligenci a službám s přidanou hodnotou,“ říká v rozhovoru Sergiu-Mihai Lujanschi, šéf české pobočky ALSO.

Nedávno jste dokončili fúzi se společností DAQUAS. Co zaujalo mezinárodní skupinu ALSO na této české IT firmě?
IT trh v České republice je dynamický, rostoucí a má skvělý výhled. Znalosti a digitální dovednosti zdejších IT odborníků jsou opravdu na špičkové úrovni. A jak všichni dobře víme, takových lidí není nikdy dost. Společnost DAQUAS na zdejším trhu velmi úspěšně působí více než třicet let. Díky tomu má obrovské know-how a nadstandardní vztahy s mnoha dlouholetými partnery. Odborníci z DAQUAS jsou navíc jedni z největších tuzemských znalců licenčních řešení Microsoft. Mají také bohaté zkušenosti s IT poradenstvím v oblasti správy softwarového a IT majetku a zaváděním cloudových služeb ve firmách. To všechno jsou velmi cenné dovednosti nejen pro ALSO v České republice, ale také pro celou skupinu.

Co si od spojení slibujete?
ALSO se daří na českém trhu zejména v poskytování počítačových komponent, periferií, úložišť, síťových řešení nebo spotřebního tiskového materiálu. DAQUAS má zase rozsáhlé zkušenosti s navrhováním a implementací softwarových řešení na míru. Díky této kombinaci dokážeme komplexně pokrýt potřeby prodejců IT a nabídnout jim podporu a nástroje pro úspěšný byznys. Svět IT se neustále mění před očima. Do popředí se rychle dostávají nové trendy, které je potřeba reflektovat.  

Jak se změnil IT trh v posledních letech?
Do vypuknutí pandemie mělo poskytování technologií firmám mnoho let budovaná pravidla, mechanismy a také setrvačnost. Když to zjednoduším, většině prodejců IT stačilo nabízet počítače, servery, síťové prvky a tiskárny, případně kancelářské aplikace. Pak se ze dne na den zaměstnanci přesunuli na home office a firmy do cloudu. Zákazníci objevili kouzlo flexibility a škálovatelnosti. Výrazně začala růst poptávka po řešeních umožňujících vzdálenou či hybridní práci. Do středu pozornosti se dostala mobilita, konektivita a zabezpečení.

Vzdálenou práci dnes již běžně využívá většina firem. Jaké trendy ale aktuálně nejvíce hýbou IT trhem?
Děje se toho hodně, ale tři zásadní trendy jsou dle mého názoru: přechod do cloudu, rostoucí obliba služeb komplexní podpory a samozřejmě umělá inteligence. Využívání cloudových řešení a virtualizace má zásadní vliv na poskytování IT. Podniky mohou přistupovat k výpočetním zdrojům na dálku a jsou stále méně závislé na vlastnění fyzického hardwaru. V důsledku toho pozorujeme přesun poptávky od hardwaru ke cloudovým službám. Uvedu jednoduchý příklad. Dříve si firmy pořizovaly vlastní serverovou infrastrukturu, dnes místo fyzického úložiště investují do cloudové kapacity s kompletním servisem a technickou podporou.

Nakupování hardwaru začíná být tedy přežité?
Hardware se samozřejmě dále nakupuje a bude nakupovat, implementace cloudové infrastruktury je nicméně zjevným trendem. Do popředí se tlačí prodejní model as-a-service, kdy firmy nekupují hardware nebo software, ale v podstatě si ho pronajímají jako službu a platí na základě spotřeby. Prodejci IT se navíc začali předhánět v nabízení dodatečných služeb k poskytování hardwaru nebo softwaru. Většinou jde o technickou podporu, poradenství, vzdělávání nebo o personalizaci na míru. Doplňkové služby jim pomáhají odlišit se od konkurence a budovat dlouhodobé vztahy se zákazníky, pro které se stávají partnery spíše než pouhými dodavateli.

Jak ovlivní umělá inteligence firmy a IT prodejce?
Hodně se mluví o tom, že umělá inteligence vezme lidem práci včetně těch, kteří pracují v IT. Dle mého názoru naopak mnoha lidem práci přidá a vytvoří nová pracovní místa a pozice. Jen z hlediska vzdělávání a podpory bude potřeba opravdu velkého množství lidí, kteří budou schopni vysvětlovat fungování jednotlivých AI aplikací a modelů a operovat s nimi. A to vůbec nemluvím o programátorech, testerech, datových analyticích apod. Musíme si uvědomit, že umělá inteligence sice již nyní umí zrychlit, zefektivnit nebo samostatně vykonat některé procesy, stále však existuje velký prostor pro vývoj konkrétních aplikací zohledňujících specifické potřeby klientů. Tohoto obrovského potenciálu jsme se zatím sotva dotkli.

Mají o umělou inteligenci zájem i vaši prodejní partneři?
Většina našich partnerů už s AI experimentuje, testuje koncepty nebo je v raných fázích implementace. Pozorujeme nárůst poptávky jak po cloudových řešeních typu Azure nebo IBM watsonX, tak po hardwaru AI, např. od společností Nvidia, HP nebo Dell. Firmy se hodně zajímají o lokálně instalované velké jazykové modely pro zajištění maximálního soukromí. Menším klientům, kteří si nemohou dovolit tým či hardware pro práci s vlastními lokálními modely, nabízíme balíčky například od OpenAI nebo Meta na platformě Azure v kombinaci s lepším kybernetickým zabezpečením.

Jak proměna IT trhu ovlivnila fungování skupiny ALSO?
Jednoznačně pozitivně, protože ji vnímáme jako velkou příležitost. Naší výhodou je, že jsme opravdu široce rozkročení – časově, geograficky i produktově. Na trhu působíme přes 30 let a ve více než 30 zemích Evropy máme přes čtyři tisíce kolegů. Můžeme tak sdílet know-how mnoha expertů v oboru a to je nepochybně velká výhoda. Asi jako všichni poskytovatelé IT se i my potýkáme s výkyvy v jednotlivých segmentech, například prodej již zmíněného hardwaru klesá. Oproti tomu digitální licence, služby a cloud raketově rostou. Na IT trhu je stále mnoho zajímavých příležitostí, jenom je potřeba je hledat a neustále revidovat portfolio nabídky.

Jak ALSO pomáhá svým partnerům tyto příležitosti nacházet a využívat?
Prostřednictvím našeho online tržiště ALSO Cloud Marketplace (ACMP). Asi nejzásadnější je, že ho partneři mohou používat také jako white-label platformu, tedy v podstatě jako vlastní brandovaný e-shop. ACMP jim umožňuje pokrýt celý hodnotový řetězec cloudu pro jejich zákazníky, většinou malé a střední podniky. Mohou jim dodávat cloudový software od více než stovky vendorů. Najdou zde Microsoft 365, úložiště, moduly umělé inteligence, řešení pro kyberbezpečnost apod. Mohou do něj dokonce integrovat své vlastní služby, vytvářet nabídky a řešit fakturaci. Všechny funkce a výhody ACMP mohou navíc využívat zcela zdarma.

V IT se pohybujete celou dosavadní kariéru, v posledních letech profesně působíte v ALSO. Čím si vás tato společnost získala?
ALSO vnímám jako takovou rozvětvenou rodinu s příbuznými po celém světě. Naše pracovní prostředí je velmi mezinárodní, což je pro náš obor přirozené. Neustále jsme v kontaktu s kolegy z jiných zemí, sdílíme know-how a dobrou praxi. Skupina ALSO má po celé Evropě několik tisíc IT odborníků a tematicky zaměřená kompetenční centra například na kybernetickou bezpečnost, umělou inteligenci nebo na IoT aplikace. Partneři a klienti ALSO včetně těch z České republiky se díky tomu mohou se svými požadavky obracet na experty ze všech zemí, kde společnost působí, a těžit ze znalostí a zkušeností získaných v jednotlivých organizacích. To je naše velká přidaná hodnota a konkurenční výhoda.

Jak se bude IT trh vyvíjet v následujících letech?
Velmi pravděpodobně se bude hodně točit okolo umělé inteligence. Myslím, že běžné budou dodávky umělé inteligence na klíč. Tak jako je dnes trendem poskytování softwaru jako služby (SaaS), budete si moct objednat třeba velký jazykový model pro vaši firmu. Zvolíte si, že do něj budou „předsypána“ data z oboru, byznysu, kancelářské funkce apod. Vy si jej následně „doplníte“ interními informacemi a budete mít svůj soukromý firemní ChatGPT.

Sergiu-Mihai Lujanschi (42)

Chief Customer Officer, ALSO Group

Od roku 2013 budoval na zelené louce rumunskou pobočku polského distributora ABC Data, která je nyní mezi třemi nejvýznamnějšími hráči na tamním trhu.

Pro ALSO pracuje od roku 2019, kdy skupina tuto rumunskou pobočku akvírovala.

V roce 2022 převzal odpovědnost za provoz a rozvoj společnosti ALSO
v České republice a na Slovensku.