Zkoušíme jednodušší metody plateb, třeba mávnutím ruky, říká šéf Mastercard Michal Čarný

Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko

Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko Zdroj: E15 Michael Tomeš

Platební chování Čechů se během pandemie změnilo. Stále preferujeme bezhotovostní platby. Podle společnosti Mastercard je však možné využívat k platbám ještě bezpečnější a jednodušší cesty. „Naše vize je dělat tyto špičkové technologie dostupnější tak, aby nebyly vyhrazeny jenom velkým obchodním řetězcům. Zkrátka aby je skutečně mohl používat každý, byť třeba drobný obchodník,“ říká generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko Michal Čarný.

Podle vašich údajů platí již většina Čechů bezhotovostně. Dokážete si představit, jak se bude měnit chování lidí v dalších měsících?

Po pandemii už 59 procent Čechů platilo v obchodech bezhotovostně, což je významný nárůst oproti minulým letům. Zajímavé je pro nás ale i to, že kdyby Češi mohli zaplatit bezhotovostně všude tam, kde by chtěli, tak by to nebylo 59, ale rovných 75 procent. Co se týče budoucnosti, tak musím říct, že těch posledních několik let bylo nesmírně dynamických a bylo zde několik silných vlivů jako právě pandemie nebo válka na Ukrajině. Je velmi složité odlišit, která změna je tažena změnou chování spotřebitelů a která je tažená právě externími vlivy. Některé věci jsou ale evidentní jako zmíněný příklon k bezhotovostním platbám. Druhým absolutně evidentním trendem je kontinuální nárůst zájmu o transakce online v e-commerce prostředí. Tam vidím jednoznačně možnost pro zjednodušování.

Můžete zjednodušení popsat na konkrétním případě?

V tuto chvíli spouštíme v České republice řešení Click to Pay, které by mělo umožnit kompletně změnit dosavadní zvyklosti související s online nákupy. Namísto složitého vyplňování čísla karty nebo platnosti se bude jednat skutečně o platbu na jedno kliknutí. Dneska jsou více než tři čtvrtiny online plateb za zboží prováděny kartou. A právě tady je velký prostor pro další vývoj a zlepšování komfortu.

Ještě před několika lety se mohly zdát bezkontaktní platby jako nová a revoluční technologie. Jaké technologie jsou dnes v podobné roli?

Nových technologií je celá řada, ale mají jednoho společného jmenovatele: jednodušší platby. V Mastercard k velké nelibosti zjišťujeme, že lidé milují nakupování a už ne tak moc milují placení, takže se jim to snažíme udělat co možná nejjednodušší, nejrychlejší a nejbezpečnější. Technologie jako takové se liší v závislosti na tom, jestli mluvíme o nakupování ve fyzickém světě, nebo ve světě digitálním. Když se podívám na fyzický svět, tak nastoupil velmi silně trend takzvané tokenizace. Když bych se zaměřil na svou představu budoucnosti, tak v zásadě bude možné platit vším kolem nás. Není to už o konkurenci chytrých hodinek proti mobilnímu telefonu nebo klasické kartě.

Je to o doplňování se jednotlivých nositelných prvků, které máme s sebou. Jinými slovy platím tím, co mám zrovna v daný moment po ruce a je jedno, jestli je to platební prsten, fitness náramek nebo třeba platební čepice, protože ta technologie je pořád ta stejná. Ultimátním cílem je platbu dostat úplně do pozadí, a proto dnes zkoušíme technologie jako biometric checkout, které umožní zaplatit úplně bez platebního nástroje na základě identifikace pomocí obličeje nebo jiného biometrického indikátoru. Může to být i prosté mávnutí ruky.

Jak by to přesně vypadalo v obchodech, které by takové možnosti zavedly?

Určitě to není jenom o omezování počtu zaměstnanců na minimum. I v České republice jsme společně se skupinou Coop spouštěli první automatizovanou prodejnu, kde ale zaměstnance přes den stále najdeme. Je založená na tom, že i na malých městech se najednou prodejna stává otevřenou 24 hodin denně. To znamená, že zákazníci nakoupí i v noci, což dřív nešlo a nyní to možné je. I to může být veliká výhoda právě nových způsobů placení.

Jsou již tyto technologie dostupné, nebo se bavíme o vzdálenější budoucnosti?

Z pohledu dostupnosti technologií v zásadě už v té budoucnosti jsme, protože veškeré možnosti ověření identity, ať už na základě biometrie, nebo třeba chytrých dat, jsou skutečné, prověřené a bezpečné. Pro nás je důležité v tuto chvíli budovat standard. Zmiňoval jsem právě onen biometric checkout. Součástí tohoto pilotního projektu, který nedávno odstartoval v Brazílii, je v zásadě i nastavení standardů a pravidel pro jednotlivé obchodníky tak, abychom si byli jistí, že ty technologie jsou implementovány skutečně správně, že je dodržena bezpečnost. Ale také to, že je zacházeno s citlivými daty tak, jak ukládá legislativa a jak to od nás očekávají naši držitelé.

Pokud jsou tyto technologie již dostupné, co nového přináší Mastercard?

Naše vize je dělat tyto špičkové technologie dostupnější tak, aby nebyly vyhrazeny jenom velkým obchodním řetězcům. Zkrátka aby je skutečně mohl používat každý byť třeba drobný obchodník. Tam možná ještě nejsme z pohledu biometrie, ale můžu zmínit jiný příklad, který se týká přijímání digitálních plateb u obchodníků z nedávné doby, a to je takzvaný terminál v mobilu. Je to poměrně nová služba, která už je dostupná díky našim partnerům i v České republice a umožňuje drobným obchodníkům a živnostníkům přijímat platby prostřednictvím mobilního telefonu. Už dnes nepotřebují žádný terminál a žádné zařízení, které k mobilu musí připojit. Stačí jim skutečně jen ten mobil.

A je to skutečně bezpečné?

Samozřejmě je. To je právě krásné na moderních technologiích. Na pozadí zvyšují bezpečnost bez toho, aby komplikovali život koncovým uživatelům. U těch tokenizovaných plateb obecně platí, že jsou stejně anebo i výrazně více bezpečné než standardní platby kartou. Prvním důvodem je to, že se jedná o takzvané tokeny, což znamená zašifrované klony té standardní, běžné platební karty. Výhodou je, že v momentě, kdy by došlo k potenciálnímu zneužití, dá se token jednoduše zneplatnit, a nedojde tak k úniku informace o původním čísle karty.

Je to bezpečnější i při té běžné platbě v obchodě, protože například při platbě mobilním telefonem naprosto jednoznačně ověřujete svoji identitu při každé platbě pomocí biometrie, což se v případě běžných transakcí klasickou plastovou kartou neděje. Je tu jen limit pro bezkontaktní platby, od kterého je vyžadován pin. Třeba chytré hodinky jdou ještě dál, protože platbu umožní pouze v případě, že je uživatel má na ruce. Při sundání již platba není vyhodnocená jako bezpečná, a proto se neuskuteční.

Michal Čarný

Od roku 2019 je generálním ředitelem Mastercard pro Česko a Slovensko.

Před tím byl ve společnosti tři roky zodpovědný za přípravu a realizaci strategie pro spotřebitelské a firemní produkty v Česku, na Slovensku a v Rakousku.

Vystudoval ekonomii a strategii na University of Chicago a London School of Economics and Political Science.