Bankám končí žně, roky velkých zisků jsou zřejmě pryč

Komerční banka

Komerční banka Zdroj: Martin Pinkas

České banky se probouzejí do nové reality. Bankovní sektor loni vydělal jako celek 61,15 miliardy korun, o 4,3 procenta méně než o rok dříve. Tučné roky se pomalu stávají minulostí.

Nejvíce klesají zisky největším finančním domům. Výsledky ukazují, že na jejich úkor vydělávají menší banky. Zisk takzvané velké trojky, tedy České spořitelny, ČSOB a Komerční banky, klesl loni o devět procent na 41,8 miliardy korun.

Nepříjemné překvapení od Erste

Největší tuzemské finanční ústavy přesto nadále výrazně zlepšují ziskovost svých zahraničních mateřských skupin. Například Česká spořitelna sice vydělala meziročně o 6,2 procenta méně, stále však 15,59 miliardy korun, a výrazně pomohla sanovat ztráty své rakouské matky v jiných částech Evropy. Skupina Erste vydělala 1,65 miliardy korun.

Ačkoli minulý měsíc rakouská skupina Erste varovala, že její zisk bude mizerný, investory hospodaření nepříjemně zaskočilo. „Výsledky hodnotíme jako mírně negativní a snížili jsme odhad zisku pro letošek a příští rok,“ uvedl analytik Patrie Tomáš Tomčány.

Příspěvek České spořitelny se u rakouské matky promítl jako zisk 493 milionů eur, tedy osminásobek konečného zisku celé skupiny. Miliardy ze spořitelny loni zalepily odpis goodwillu, tedy jakési hodnoty banky nad účetní hodnotu, ve výši 383 milionů eur v Rumunsku a Chorvatsku.

Belgickou KBC, matku ČSOB, drží Česko a Belgie. ČSOB loni vydělala 13,7 miliardy korun, téměř polovinu zisku skupiny. Komerční banka s 12,5 miliardy tvoří přibližně pětinu zisku skupiny Société Générale.

Zahraniční matky a tučné dividendy

Zahraniční matky se očividně nechtějí vzdát tučných dividend. Komerční banka tak i přes desetiprocentní pokles zisku navrhuje stejně jako před rokem dividendu 230 korun na akcii. Česká spořitelna navrhne vyplatit dividendu šedesát korun na akcii, zatímco drobní akcionáři její na burze obchodované matky Erste se mohou těšit na v přepočtu 5,5 koruny.

Tři největší banky táhl segment hypoték a korporátních úvěrů. Nebýt právě firemního byznysu, tak jsou zisky bank ještě znatelně hubenější. Ve firemním bankovnictví, na rozdíl od retailového, neexistuje všeobecný tlak na snižování a omezování poplatků a z divizí firemního bankovnictví se stává ještě důležitější motor ziskovosti bank.

Velkým bankám končí období, kdy ještě těžily z dlouhodobých kontraktů uzavřených před rokem 2008. Nové obchody se příliš neuzavírají. Finanční domy se stále více zaměřují na „staronové“ obchody zejména v oblasti hypoték a spotřebitelských úvěrů. Domácnosti se do dluhů příliš nehrnou, a tak se je banky snaží přetáhnout od konkurence na refinancování jejich starých dluhů na vidinu nižší měsíční splátky.