Banky sázejí na dodatečné služby k hypotékám

Banky tak v procesu pořizování vlastní nemovitosti přestávají hrát pouhou roli nutného poskytovatele prostředků. A vděčí za to hlavně negativnímu obrazu realitních kanceláří, které podle 65 procent lidí hájí pouze vlastní zájmy a snaží se na celé transakci získat jen co nejvyšší provize. Vyplynulo to z Finančního barometru společnosti Partners realizovaného agenturou Ipsos, který má E15 exkluzivně k dispozici.
Mezi další oblíbené extra služby pak patří i poskytnutí úschovy peněz, zajištění Listu vlastnictví nebo rovnou vytipování nemovitosti ke koupi, nemá-li klient vybráno.
„Kupující jsou při koupi nemovitosti v nevýhodě, často kupují zajíce v pytli, proto jsou pro ně služby banky užitečným pomocníkem,“ uvedl mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Právě jeho banka nabízí takzvanou Rádcovu hypotéku, v jejímž rámci klientům pomáhá třeba i s vyjednáváním o ceně nemovitosti s realitní kanceláří.
Lepší cena v průměru o 140 tisíc
„Zhruba každá druhá hypotéka poskytnutá na koupi nemovitosti v naší síti poskytnutá s Rádcem,“ dodal Kofroň, podle kterého průměrná bankou vyjednaná sleva přesahuje 140 tisíc korun, přičemž nejvyšší slevu banka „domluvila“ v objemu 660 tisíc korun.
Zatím jen klientům z Prahy a Brna pak ČSOB nabízí bezpečné financování převodu nemovitosti, jehož prostřednictvím lze zajistit spolehlivý převod peněz. „Jedná se o pilotní službu a zvažujeme její rozšíření do dalších měst,“ vysvětlila tisková mluvčí Hypoteční banky Marie Mocková. Součástí služby je také možnost sjednání úhrady daně z nabytí nemovitých věcí přímo na účet finančnímu úřadu.
Své zkušenosti o tom, že se komplexní služby v oblasti financování bydlení pak mají Hypocentra Modré pyramidy, kde klientům poskytují třeba i nabídku volných nemovitostí anebo developerských projektů. „Lidé nejčastěji vítají právě komplexnost služeb – zpravidla jim stačí jen potvrzení o příjmech a vše ostatní pro ně vyřídí poradci,“ tvrdí ředitelka externí komunikace stavební spořitelny Hana Vaněčková. Podle ní má Pyramida tato Hypocentra jen v 8 velkých městech republiky, nicméně pracuje na jejich rozšíření i do svých dalších poradenských center.
Co si lidé myslí o realitních kancelářích a na co si nejvíc dávají či nedávají pozor: |
---|
- 65 procent realitních kanceláří podle respondentů sleduje pouze své zájmy |
- Jen 23 procent lidí uvádí, že realitní kancelář je pouze neutrálním zprostředkovatelem obchodu |
- Nemovitost s realitním makléřem vybírá až 40 procent dotazovaných |
- Více než polovina respondentů se snaží vyjednávat o ceně vybrané nemovitosti, jen 37 procent z nich je však úspěšných a cenu se jim podaří snížit |
- 71 procent lidí si kontroluje výpis z katastru |
- zhruba každého druhého (54 procent respondentů) zajímá technický stav nemovitosti |
pramen: Finanční barometr společnosti Partners realizovaný agenturou Ipsos