Česká DPH je i po zvýšení lehce pod průměrem EU

Evropská unie určuje pro všechny země minimální přípustné sazby. U snížené sazby je dno stanoveno na pět procent, u základní sazby na 15 procent. Pět států si nicméně dokázalo vyjednat výjimky a uplatňují i takzvanou supersníženou sazbu. Dvacetiprocentní základní sazbu daně z přidané hodnoty mají v Německu, Rakousku a na Slovensku. V Polsku platí spotřebitelé sazbu 23 procent.
Standardně jsou používány dvě až tři sazby. Výjimkou jsou Dánsko, které má jednotnou sazbu 25 procent, některé zboží a služby jsou však od daně osvobozeny, a Lucembursko. To má čtyři sazby DPH. „V některých státech (Belgie, Irsko, Lucembursko, Rakousko a Portugalsko) se uplatňujea „mezisazba“, která plní funkci opatření zmírňující přechod ze snížené sazby DPH na sazbu základní,“ říká Jan Jedlička z EU Office České spořitelny. Základní sazba se k lednu 2013 pohybuje v EU od její minimální úrovně 15 procent v Lucembursku až po 27 procent v Maďarsku.
Sazby DPH členských států EU k lednu 2013 (v procentech):
| země | super snížená sazba | sazba snížená | sazba základní | mezisazba |
|---|---|---|---|---|
| Belgie | - | 6/12 | 21 | 12 |
| Bulharsko | - | 9 | 20 | - |
| Česko | - | 15 | 21 | - |
| Dánsko | - | - | 25 | - |
| Německo | - | 7 | 19 | - |
| Estonsko | - | 9 | 20 | - |
| Řecko | - | 6,5/13 | 23 | - |
| Španělsko | 4 | 10 | 21 | - |
| Francie | 2,1 | 5,5/7 | 19,6 | - |
| Irsko | 4,8 | 9/13,5 | 23 | 13,5 |
| Itálie | - | 4 | 10 | 21 |
| Kypr | - | 5/8 | 17 | - |
| Lotyšsko | - | 12 | 21 | - |
| Litva | - | 5/9 | 21 | - |
| Lucembursko | 3 | 6/12 | 15 | 12 |
| Maďarsko | - | 5/18 | 27 | - |
| Malta | - | 5/7 | 18 | - |
| Nizozemsko | - | 6 | 21 | - |
| Rakousko | - | 10 | 20 | 12 |
| Polsko | - | 5/8 | 23 | - |
| Portugalsko | - | 6/13 | 23 | 13 |
| Rumunsko | - | 5/9 | 24 | - |
| Slovinsko | - | 8,5 | 20 | - |
| Slovensko | - | 10 | 20 | - |
| Finsko | - | 10/14 | 24 | - |
| Švédsko | - | 6/12 | 25 | - |
| UK | - | 5 | 20 | - |
Zdroj: EU Office České spořitelny
V mnoha zemích Evropské unie se nepřímé daně zvyšovaly po vypuknutí finanční krize jako jedno z opatření boje s vysokými deficity veřejných financí. Popularita tohoto kroku mezi vládami je dána do jisté míry i tím, že zvýšení nepřímých daní nemusí mít na domácí ekonomiku takový negativní vliv, jako může představovat zvýšení přímých daní přímých.
Daň z přidané hodnoty se tak stále více podílí na celkových příjmech státních rozpočtů. U některých z nich je to více než čtvrtina. Jen od roku 2000 do roku 2010 se zvýšil vážený průměr za Evropskou unii o jeden procentní bod ze 17,3 na 18,3 procenta. V Česku se podíl DPH na příjmech rozpočtu zvýšil z 18,4 na 20,6 procenta. „Vzhledem k tomu, že nejnovější data jsou za rok 2010, kdy docházelo k četnému navyšování sazeb DPH, můžeme usuzovat, že tento poměr se bude i nadále zvyšovat,“ dodává Jedlička.












