Český crowdfunding trhá rekordy, Fundlift uzavřel kampaně za osm milionů
Za pouhý rok a půl poskytli drobní investoři 150 milionů korun. Tak vypadá dosavadní bilance crowdfundingové platformy Fundlift, která patří do portfolia finanční společnosti Roklen. Fundlift nedávno uzavřel dvě rekordní kampaně po osmi milionech korun.
Společnost se soustředí na získávání finančních prostředků pro rostoucí firmy od drobných investorů. Ti mohou do vybraného projektu vložit peníze nákupem dluhopisů se splatností do čtyř let, konvertibilního dluhu nebo přímého podílu ve společnosti.
„Fáze, ve které společnosti financujeme, doposud představovala mezeru na trhu,“ vysvětluje generální ředitel Fundliftu Radek Musil. Nejbližším konkurentem jsou pro jeho projekt především investiční fondy – pro ty ale nejsou malé částky k investici zpravidla příliš lákavé – a také banky.
Trend soustavného růstu platí pro celý segment komunitního financování. Ten v posledních letech prošel transformací, kdy po prvotním rozmachu odešlo několik projektů, například Katalyzátor od hudebního vydavatelství Supraphon. „V jednu dobu bylo na trhu až patnáct různých firem, většina z nich však zanikla,“ vysvětluje Martin Brykner z odměnového crowdfundingového portálu Startovač.
Kromě něj na trhu zůstala společnost Hithit. „Oproti stejnému loňskému období už máme náskok 34 procent,“ vysvětluje Jana Ecksteinová z Hithitu. Ten letos od investorů vybral už 43 milionů korun. Platformě se také téměř zdvojnásobila komunita podporovatelů. Téměř patnáctiprocentní růst hlásí také Startovač, který za poslední rok na různé projekty vybral zhruba dvacet milionů.
Pravděpodobně nejpopulárnější platformou komunitního financování na světě je americký Kickstarter, který vznikl v roce 2009. Soustředí se především na podporu kreativních projektů, na filmy, hry a technologická zařízení zatím vybral přes 43 miliard korun. Ani princip komunitního financování start-upů není českým vynálezem. Tuzemský portál Fundlift.cz se inspiroval britským protějškem Crowd Cube, jež také poskytuje finance pro rozvoj firem. Za šest let působení získal více než deset miliard korun. |
Jan Lamser, specialista na fintech ze společnosti Redeggs, však upozorňuje, že by se místní trh mohl brzy změnit. „V Česku zatím není crowdfunding příliš rozšířený, časem by však mohla nastat přísnější regulace,“ upozorňuje Lamser. Podle něj není crowdfunding jen způsobem, jak získat peníze, ale má také významný marketingový přesah. Firmy se totiž pomocí kampaní dostá- vají do povědomí veřejnosti.