Designové karty podle zástupců bank netáhnou

Platební karty

Platební karty Zdroj: Sean MacEntee/flickr

Češi si na „trendy“ karty nepotrpí. Design je příliš nezajímá, starají se hlavně o vedlejší výhody. Vyplývá to z vyjádření provozovatelů a vydavatelů nejmasověji rozšířených karet v Česku, kteří reagovali na to, že by provozovatel pražské dopravní karty opencard chtěl těžit z brandingu - karta by měla vydělávat na reklamních potiscích.

Komerční výtěžek z opencard si představuje provozovatel karty, nizozemská firma eMoneyServices (EMS), ve výši až sto milionů korun ročně. Inspiraci našel například v Hong kongu u Octopus card.

„Klienti design ve většině případů nezkoumají. Banky nabízejí image karty, kde si může klient zvolit vlastní obrázek. Podle mých informací však tato služba není masově využívána,“ uvedl například generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku Miroslav Lukeš. „Nedokážu si však představit, že by město chtělo zaprodat svůj identifikátor,“ dodal.

Nabídka designu karty je podle něj pro Evropany nadbytečná. „Osobně jsem se s takovýmto řešením také nesetkal. Vezmu-li příklad úspěšnou Oystercard, tak tam přeci jen jde hlavně o to, aby každý věděl, že je to Oystercard a ne, že má například pít nějaký nápoj a podobně,“ uvedl Lukeš.

Jako možný trend nicméně zmínil prodej nálepek na karty – s čímž experimentují například v Itálii. „Zatím spíše vnímáme, že design je spíše indiferentní kategorie,“ tvrdí.

Zlatá nebo platinová?

„U klientů privátního bankovnictví je zájem spíše o typ karty, tedy zda je zlatá, platinová, ale samotný design není na prvním místě,“ zmínil mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

I další banky chladí optimismus provozovatele „karty Pražana“. „Službu výběru vlastního designu využije zhruba jedna desetina klientů,“ uvedl Marek Pšeničný z tiskového centra České spořitelny. „Službu jsme s klienty několikrát testovali, nicméně o ni nemají příliš velký zájem. Kromě vlastního obrázku totiž pro ně nemá výraznou přidanou hodnotou,“ dodal Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Ilustrační fotoIlustrační foto | Stepan BrunerBude mít opencard nový design? (foto Štěpán Bruner E15.cz)

Promluví inzerenti?

Druhou stranu barikády však představuje zájem inzerentů, kteří by svá loga na karty umisťovali. „Zde si dokážu představit, že inzerenti by o takový prostor mohli mít zájem - pak bude především záviset na tom, jestli klient bude mít možnost design své karty ovlivnit,“ podotkl Tomáš Kofroň.

„V minulosti jsme to řešili s jednou z českých bank. Vedení od záměru nakonec ustoupilo, protože si nebyli jistí, do jaké míry by klient pochopil, proč daná značka na jeho kartě je. Spíše se báli toho, že by tu kartu lidé přestali používat,“ konstatoval regionální manažer Visa Europe pro ČR a SR Marcel Gajdoš.

Něco podobného podle něj funguje v případě společností, které pracují pro distribuci například Coca Coly. „Každý z živnostníků, který pro ně dělá, má kartu s logem Coca Cola partner. „Podle našich odhadů až 20 procent majitelů karet mít zájem o nějaký extra design,“ poznamenal.

Design pro děti

S designem karet má nicméně dobré zkušenosti Komerční banka. Podle Michala Teubnera z tiskového oddělení se nabídka těší oblibě zejména mezi dětmi a mladými lidmi do 30 let.

Design se klientům líbí také podle tiskové mluvčí ČSOB Pavly Hávové, i když ani podle ní nehraje zásadní roli. I ona poznamenala, že se klienti zajímají hlavně o funkčnost. „Za možnost mít na kartě vlastní motiv jsou klienti ochotni platit spíše výjimečně. ČSOB i Era tuto možnost zpoplatňuje částkou 200 korun,“ uvedla mluvčí.