Fintech usnadňuje život. Trhákem je ale jeden projekt z tisíce, říká Pavel Kuhn z Home Credit

Pavel Kuhn

Pavel Kuhn Zdroj: homecredit

K rozvoji fintechu nestačí pouhá existence nových technologií. Za rychlým růstem tohoto odvětví stála rozšiřující se dostupnost internetu a zvyšující se počítačová gramotnost, tvrdí ředitel inovačního centra společnosti Home Credit Pavel Kuhn.

Jak lze podle vás nejsnáze definovat fintech?

Zkratka FinTech zastřešuje projekty propojující moderní technologie s tradičními finančními službami. Dříve všichni řešili své finanční záležitosti osobně v kamenné pobočce, dnes je běžné například spravovat bankovní účet, sjednat si úvěr nebo uzavřít pojištění online, kdykoliv a odkudkoliv, jednoduše na počítači, notebooku, tabletu nebo mobilním telefonu.

Fintechem může být inovativní služba, nový prodejní kanál, mobilní aplikace nebo cokoliv jiného, kdy technologie lidem zjednoduší život, poskytuje komfort a svobodu ve smyslu správy osobních financí.

Fintech je dnes významný buzzword…

První zmínky o fintechu se ovšem začaly objevovat přibližně před deseti lety. Skutečné FinTech projekty ale ukázaly o něco později až alternativní banky, které začaly poskytovat služby výhradně online, bez kamenných poboček. V posledních letech vznikaly i další projekty mimo oblast tradičního bankovnictví, například v oblasti mobilních plateb, pojišťovnictví nebo samotné automatizace zpracování dat.

Co nastartovalo rozvoj fintech projektů?

Možná někoho překvapí, že to nejsou samotné technologie. Ty tu jsou relativně dlouho. FinTech začal dávat větší smysl teprve v okamžiku, kdy lidé získali přístup k internetu a naučili se lépe pracovat s počítači, později tablety a chytrými telefony. Když se podíváte deset let do minulosti, využívalo v Česku internet přibližně 3,5 milionu lidí.

Dnes je to více než dvojnásobek. Češi se za tu dobu výrazně posunuli i v počítačové gramotnosti. Když mají lidé přístup k internetu, začnou ho časem využívat nejen k zábavě, ale i v praktických věcech.

Kdo podle vás jako první přinesl do Česka fintech?

Jak už jsem se zmínil, start FinTechu v Česku mám spojený s alternativními bankami. Pro mě to byla mBanka, kde si mohli lidé zřídit a spravovat účet skutečně online. V transakčním byznysu to byl před čtyřmi lety projekt zaměřený na mobilní platby Mobito. To byl první z velkých zajímavých projektů, který se pokoušel přinést inovaci do zcela nové oblasti mobilních plateb. Na začátku se jednalo o velmi malou oblast, která nebyla dostatečně zpracovaná.

V jakém bodě se fintech aktuálně nachází?

Pro mě je výborným ukazatelem stavu tohoto odvětví chování investorů. Jde o takový lakmusový papírek, který ukazuje, jestli je dané odvětví nebo určitá oblast zajímavá a co se v ní děje. Meziroční nárůsty investic do fintech projektů u nás i ve světě jsou obrovské.

Za posledních deset let se objem investic zdesetinásobil a stále se pohybujeme v rostoucím trendu. FinTech dnes není záležitostí jen malých společností, ale pronikají do něj i velké banky či pojišťovací společnosti.

Mají Češi na to prosadit se ve světové konkurenci FinTechu?

Fintech projekty známé v Česku lze rozdělit do dvou skupin. V první jsou ty, které vycházejí z toho, co se povedlo v zahraničí. Klasickým příkladem jsou právě internetové banky, platební nástroje typu Klarna, Twisto nebo KupNajisto.

Druhá skupina je o poznání zajímavější, najdeme zde totiž aplikace českých tvůrců, které sklízejí celosvětový úspěch. Uvést můžu například Spendee nebo BudgetBakers, které dnes mají miliony uživatelů po celém světě.

Co rozhoduje o úspěchu fintech projektu?

Když spouštíte nový projekt, nikdy nemáte jistotu, že bude úspěšný. Asi jeden z deseti projektů se může dostat dlouhodobě do černých čísel, jeden z tisíce může být skutečným trhákem, na který všichni čekají.

I když budete projekt pretestovat, prototypovat, teprve až po reálném spuštění dostanete odpověď, zda má naději na úspěch. U aplikací rozhoduje o úspěšnosti také to, jestli jsou listované mezi top aplikacemi na Google Play a App Store. To se podařilo už zmíněným aplikacím Spendee a BudgetBakers. Jediné rozhodnutí Googlu a Applu výrazně urychlí cestu na vrchol.

Vzniká na českém fintech trhu bublina? Mnoho investorů hovoří o nedostatku projektů…

K určitému „přehřátí“ může dojít v každém odvětví. Jestli investoři vložili peníze do správných projektů, ukáže teprve čas. Samozřejmě dlouhodobě neuspějí všechny projekty, ale ty nejlepší zůstanou. Myslím si, že řada projektů má před sebou velmi dlouhou a slibnou budoucnost. Zánik tohoto odvětví rozhodně neočekávám. Musíme si uvědomit, že nové technologie lidem výrazně usnadňují život.

Jen těžko si můžeme představit, že se všeho příjemného začneme rychle zbavovat. Takový je trend, ten se nezastaví, je součástí našich životů.

Pavel Kuhn - Ředitel divize Inovační centrum společnosti Home Credit
V oblasti strategického marketingu a obchodního rozvoje má více jak patnáctiletou praxi. Po vystudování VŠB-TUO pracoval ve společnosti Leo Burnett, následně nastoupil do Vodafone, kde na pozicích manažer komunikace a manažer marketingu strávil dohromady devět let. Následně působil v MOPET CZ jako obchodní a marketingový ředitel. Před příchodem do Home Creditu pracoval ve společnosti Sazka, kde byl vedoucím marketingu v sekci SAZKAmobil. Ve společnosti Home Credit působí od roku 2016 a zodpovídá za divizi Inovační centrum.