Fórum Zlaté koruny: Roste popularita QR kódu i bankovní identity

Slovany a Wikipedia. Plzeňský obvod Slovany rozmístí v příštích dnech 23 tabulek s QR kódy, po jejichž naskenování se majitelé chytrých telefonů a tabletů dostanou na stránky věnované danému místu na Wikipedii.

Slovany a Wikipedia. Plzeňský obvod Slovany rozmístí v příštích dnech 23 tabulek s QR kódy, po jejichž naskenování se majitelé chytrých telefonů a tabletů dostanou na stránky věnované danému místu na Wikipedii. Zdroj: CTK

Používejte mobilní aplikaci George klíč od České spořitelny
2
Fotogalerie

Stále více Čechů k platbě v obchodě využívá mobilní telefon či chytré hodinky. Pokud lidé platí online, čím dál častěji využívají internetovou peněženku nebo přímou platbu. Populárnější se stává i platba přes QR kód. Vyplývá to z výzkumu agentury Ipsos pro Zlatou korunu na téma Pohled zákazníků na trendy v bankovnictví.

Nakupování online se v Česku těší velké oblibě. Ve srovnání s globálním průměrem jsou Češi dokonce „napřed“. Pouze 28 procent oslovených respondentů uvedlo, že považují online nákupy za obtížnější než nakupování v tradičních obchodech. Celosvětový průměr ­­přitom dosahuje 38 procent. Celých 73 procent Čechů pak uvedlo, že při nakupování online lze najít lepší nabídky než v tradičních obchodech. Celosvětově pak tento údaj dosahuje jen 67 procent. Češi tak nepřímo potvrzují svou pověst milovníků slev a nejrůznějších akcí.

S růstem e-commerce souvisí i popularita moderních platebních metod. Stále více lidí k platbě v obchodě využívá mobilní telefon či chytré hodinky. Pokud lidé platí online, častěji využívají internetovou peněženku (meziročně nárůst o čtyři procenta) nebo přímou platbu (nárůst o dvě procenta).

Platbu přes platební bránu preferují všechny věkové kategorie do 44 let a lidé s vysokoškolským vzděláním (52 procent). Příkaz v internetovém bankovnictví nejméně využívají mladí lidé (18–24 let, 20 procent), naopak nejpreferovanější je mezi staršími obyvateli (55–79 let, 48 procent).

Zároveň tento způsob platby nejčastěji využívají lidé žijící v Praze (77 procent) a lidé se středoškolským vzděláním (74 procent).

Čtyři z deseti Čechů využívají QR platby

Čím dál populárnější se stává i platba přes QR kód. Tu také lidé považují za nejpřínosnější finanční inovaci. Jako další byly uváděny mimo jiné platba přes telefon či chytré hodinky. Za pomoci QR kódu platí především lidé mezi 18 a 44 lety, u lidí nad 55 let jej využívá jen necelá čtvrtina (18 procent). Ovšem přestože QR kód nevyužívají, tak tento pojem znají (63 procent).

Zájem o tuto službu mají spíše mladí lidé (18–24 let, 65 procent), oproti tomu lidé ze starší generace (55–79 let) zájem spíše nemají (61 procent zájem nemá).

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
• Videohub

Na vzestupu je online komunikace s bankou

Přestože telefonický či osobní kontakt je při komunikaci s bankou stále nejvyužívanější, jeho popularita klesá. Lidé v bankovní sféře stále více preferují online komunikaci. Na popularitě získává chat, který nejčastěji z hlediska regionu využívají Pražané (22 procent), a mobilní aplikace. Tu také využíváme čím dál častěji pro přihlášení do elektronického bankovnictví.

Kontakt s bankou prostřednictvím mobilní aplikace je pak oblíbený zvláště u mladých lidí (18–42 let, 45 procent). Naopak mezi starší populací (55–79 let) je oblíbený nejméně (24 procent). Tato generace upřednostňuje osobní návštěvy (52 procent), méně pak webové stránky (25 procent).

Vytrvale roste zájem o bankovní identitu

Pojem bankovní identita je mezi občany stále rozšířenější. 79 procent lidí se již s tímto pojmem setkalo, v roce 2021 to přitom bylo 64 procent. Za její největší přínos lidé považují možnost využívat služby státu či možnost zaručeného elektronického podpisu. Lidé by dále ocenili předávání dalších informací jako například dat ze zdravotních pojišťoven, registrů či telefonních operátorů.

Bankovní identitu znají spíše muži (85 procent vs. ženy 73 procent). 15 oslovených by chtělo mít bankovní identitu v mobilu.