Investice do českých současných umělců se vyplácí

Jeden z prstenů z díla Jiřího Kovandy Dva zlaté prsteny

Jeden z prstenů z díla Jiřího Kovandy Dva zlaté prsteny Zdroj: ctk

Sběratelé současného umění, kteří si oblíbili díla Jiřího Kovandy, Kateřiny Šedé či Evy Koťátkové, mohou být v klidu. Potenciální hodnota jejich děl roste. Vypovídá o tom druhé vydání žebříčku J&T Banka Art Index, který hodnotí aktuální kariéru stovky českých současných umělců. Na prvních pěti místech se nic nezměnilo. Jedinou novinkou je postup Jiřího Davida z 11 na 10 místo.

Vlastníci děl lídrů žebříčku tak mají pořád velkou naději, že se peníze vložené do uměleckých děl zhodnotí podobně jako třeba v případě obrazu Jindřicha Štyrského Hlava, která myslí. V roce 1934, kdy Štyrskému bylo 35 let, se obraz prodal za tehdejších2000 korun. V roce 2009 se na aukci vydražil za 11 milionů korun.

„To, že se na předních místech žebříčku nic nezměnilo, znamená, že autoři loni udělali velký kus práce,“ hodnotí letošní index Jan Skřivánek, šéfredaktor časopisu Art&Antiques a spoluautor žebříčku. Index vychází z atributů, které na Západě rozhodují o hodnotě děl úspěšných současných umělců. Především jde o množství prestižních výstav, účastí na soutěžích a veletrzích či o renomé galerií, které umělce v cizině zastupují. Když se Kovanda a spol. udrželi na čelných místech, znamená to, že v kariéře úspěšně pokračují.

Kovanda měl loni dvě výstavby v předních českých výstavních institucích v Brně a v Praze. Šedá pokračovala ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně na pětiletém projektu týkajícím se obce Bedřichovice, kterým se autorka snaží vytvořit v obci novou podobu svátku. Koťátková získala v Německu prestižní cenu Dorothey von Stettenové pro umělce do 36 let. Šestý v pořadí Krištof Kintera měla loni velkou výstavu v basilejském Muzeu Jeana Tinguelyho. Samostatnou výstavu v tak renomovaném muzeu v zahraničí dosud žádný z českých současných umělců neměl.

Žebříček hodnotí aktuální aktivitu umělců. Do hodnocení započítává jen události z posledních deseti let profesní dráhy umělců. Loni se proto odečetly body za rok 2004 a přičetly body za rok 2014. „Je to pomocný nástroj, který má pomoci sběratelům zorientovat se lépe na trhu současného umění,“ dodává Skřivánek. Zjevně tento koncept funguje. Už loni se našli sběratelé, kteří díky žebříčku oslovili konkrétní umělce s nabídkou na koupi jejich děl.