Největší české banky prohlubují spolupráci se start-upy

Mobilní bankovnictví

Mobilní bankovnictví Zdroj: Stepan Bruner, E15

Nejvýznamnější hráči na českém bankovním trhu dál prohlubují spolupráci se start-upy. Naposledy představila nový program banka ČSOB. Vybraným začínajícím podnikatelům poskytne vedle zázemí i konzultace s právníky, ekonomy, daňovými odborníky i dalšími experty z oboru. Do projektu hodlá finanční dům investovat jednotky milionů ročně.

„Od majitelů mám jasný příslib: pokud budeme mít aktivity, které dávají smysl v kontextu CSR, jejich ruka je otevřená. Necítím limity, ani na úrovni představenstva ČSOB, ani obecně. Naši majitelé jsou připraveni start-upy podpořit,“ řekl Petr Hutla, člen představenstva ČSOB, zodpovědný mimo jiné za oblast společenské odpovědnosti. Zpočátku však banka start-upy finančně nepodpoří, ani si v nich nenárokuje budoucí podíl.

Nyní banka spolupracuje v rámci programu s čtveřicí start-upů, do konce roku přibere dalších šestnáct. Začínajícím podnikatelům banka poskytuje i anonymizované datové analýzy. „Na klientských datech jsme schopni vytvořit analýzu potenciálu trhu a start-upům sdělit výsledek. Data ne, ta jsou pečlivě chráněná,“ uvedla Zuzana Paulovics, vedoucí programu Start it ČSOB.

„Když si vybíráme firmy do akceleračního programu, klíčový je pro nás tržní potenciál a potenciální dynamika růstu start-upu,“ doplnila Paulovics.

V boji o včasné podchycení a získání inovací soupeří ČSOB mimo jiné s Českou spořitelnou nebo Komerční bankou. Spořitelna spoléhá na program Nová krev spuštěný v roce 2016. Kromě úvěrů banka nabízí konzultace a trénování mladých začínajících podnikatelů. V rámci tohoto programu Spořitelna poskytla přes tři tisíce úvěr v celkovém objemu téměř 704 milionů korun, a to zejména v oblasti maloobchodu a služeb.

Vedle toho Spořitelna loni nastartovala projekt FintechCloud, skrze který nabízí start-upům cloudové zázemí – prostor na serveru. „Na tomto místě mohou start-upy programovat, ve finále mají šanci vytvořit součást, která se může začlenit do internetového bankovnictví George,“ řekl Filip Hrubý, mluvčí Spořitelny. Banka takto spolupracuje například s českých fintechem Paystory, jenž vyvíjí systém na zobrazení nákupní historie klientů v oblasti e-commerce.

Aktivní je na poli start-upů a fintechů i Komerční banka. Do této oblasti již investovala desítky milionů korun. „Příkladem úspěšné spolupráce je fakturační služba propojená s internetovým bankovnictvím, kterou banka pro klienty připravila společně se startupem Fakturoid,“ uvedl mluvčí banky Michal Teubner.

Podle ve čtvrtek zveřejněných dat centra Impact Hub a Českého statistického úřadu jen necelá desetina inovativních firem získá investora. V roce 2017 v Česku vzniklo celkem 32 180 společností, ale 35 procent jich předčasně skončilo. V roce 2012 to bylo 23 procent. Necelá třetina start-upů využilo pro vlastní finance, desetina pak půjčku od rodiny či přátel, veřejné dotace nebo financování ze trany soukromého kapitálu.