Penzijní fond letos změnilo 100 tisíc klientů

důchodce

důchodce

Důvodem velkého pohybu klientů byla uzávěrka přestupů na konci února, která byla stanovena kvůli důchodové reformě. Některé fondy míní, že za přesunem stálo působení zástupců distribučních sítí.

„Odešlo od nás 380 klientů a přišly jich desetitisíce. Loni k nám v lednu přišly 2000 klientů, letos ve stejném období více než desetkrát tolik. Hromady smluv pak byly doručovány v posledních únorových dnech, rekordních téměř 10.000 jich dorazilo dokonce v jeden jediný den,“ uvedl provozní ředitel Allianz penzijního fondu Libor Novák. Důvody přestupu, které v terénu zaznamenali reprezentanti Allianz u klientů, byly podle něj nejvyšší zhodnocení a nejvyšší rating finanční skupiny Allianz.

Pohyby v řádech tisíců oběma směry byly rozhodně vyšší než kdykoliv, zejména na konci února, řekl ČTK mluvčí PF České pojišťovny Petr Brousil. Nyní fond reviduje všechny dokumenty. U řady smluv jsou prý formuláře nekompletní, některé smlouvy a žádosti o převod byly naopak doručeny i několikrát. „To jen svědčí o zmatku a tlaku poradců na realizaci přestupů na poslední chvíli. Od příštího roku ale budou provize regulované,“ podotkl.

Také u PF Komerční banky šlo ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o několikanásobné zvýšení počtu převáděných smluv. „Jsem přesvědčen, že se z určité části to byly převody, které nebyly odůvodněny nespokojeností účastníků s původním fondem, ale spíše působením zástupců některých distribučních sítí,“ upozornil ředitel fondu Pavel Jirák.

Motivace k přestupu mezi fondy je podle ředitelky analytického centra zprostředkovatelské firmy OVB Evy Poláchové vždy založená na působení více faktorů. Na jedné straně jsou to roční výsledky zhodnocení jednotlivých fondů, na straně druhé pak jejich pobídky k přestupu. Velmi pravděpodobně sehrála svoji roli i poměrně masivní mediální kampaň.

Zprostředkovatelé za převedení klientům k novým fondům čerpali podle odborníků štědré provize. Ty se prý pohybovaly kolem deseti procent z převáděných částek. Průměrná výše převáděných peněžních zůstatků představovala asi 50.000 korun, makléři si tak přišli na zhruba půl miliardy korun.

„Na jednoho klienta, jenž z našeho fondu odešel, připadalo pět klientů, kteří převedli své penzijní připojištění do penzijního fondu Generali,“ řekl mluvčí Generali Jiří Cívka. „Celková bilance pro náš fond za první měsíce roku bude negativní, podobně jako u většiny ostatních fondů,“ doplnil ředitel PF ING Jiří Rusnok.

Současný systém penzijních fondů bude platit jen pro nynější účastníky, důvodem jsou změny plynoucí z důchodové reformy. Poslední smlouvy do současného systému penzijního připojištění bude možno uzavřít 30. listopadu 2012. Poté noví klienti budou vstupovat již do takzvaného dobrovolného penzijního spoření, které bude jiné především v nutnosti výběru investiční strategie a v neexistenci výsluhové penze. Nové fondy už nebudou ručit za to, aby případný prodělek nesnížil úspory klienta, a nebudou ani vyplácet polovinu naspořených peněz po 15 letech. Naopak nabídnou i odvážnější investiční strategie s možným vyšším zhodnocením.