Renomia: rodina Nepalových žije pojišťovnictvím jedenadvacet let

Nové prostory. Renomia obývá v nových prostorách pražského Florentina, které realizovala investiční společnost Penta, tři tisíce metrů čtverečních

Nové prostory. Renomia obývá v nových prostorách pražského Florentina, které realizovala investiční společnost Penta, tři tisíce metrů čtverečních Zdroj: Michael Tomes, E15

Pojišťovnictví působí na první pohled jako nudný obor. Firma Renomia tuto pověst nabourává: je současným největším českým pojišťovacím makléřem, který na trhu přetlačil i zkušenou zahraniční konkurenci. Sjednává největší pojistky na českém trhu – třeba pro jaderná rizika, či nejzajímavější jako třeba pojištění končetin sportovců. Na českou scénu málo obvyklé je i majetkové pozadí Renomia: firmu založila, vlastní a řídí rodina Nepalova, respektive maminka a dva synové.

Renomia se nedávno přestěhovala do – nyní asi nejmódnějších – kanceláří v pražském Florentinu. Pavel Nepala říká, že se firma stěhovala po sedmnácti letech, v předchozí budově se mezitím rozrostla na 120 zaměstnanců a obsazovala sedm pater. Teď má firma jedno patro s celkem třemi tisíci metry čtverečními a je připravena na další expanzi.

„Florentinum je krásná budova ve velmi dobré lokalitě, kousek od původního místa. Věřím, že se firma hodně stmelí. Vyjdu z kanceláře a mohu s každým komunikovat. Měl jsem tento projekt na starost, podílel jsem se na zařizování do velkého detailu,“ pochvaluje si šéf Renomia.

Sídlo má společnost stále v Brně, kde zůstala i část zázemí. Praha je ale největším pracovištěm v Čechách. „Kromě pobočky Praha pro Středočeský kraj zde sídlí i mezinárodní oddělení, také Renomia Agro, což je specializovaná sekce na zemědělství, dále vedení franšízy Renomia Network, oddělení velkých rizik,“ vypočítává Nepala.

RenomiaRenomia | Zdroj: Anna Vackova, E15

Cesta na polský trh

V Renomia aktuálně pracují tři stovky lidí, dalších čtyři sta je ve franšízách po celé České republice. Ti se věnují především menším podnikatelům. Zahraniční oddělení je schopno zajistit servis ve 135 zemích světa – má dvojí klientelu. Jednak poskytuje pojistné služby českým i středoevropským firmám při jejich expanzi a podnikání ve světě, dále obsluhuje zahraniční investory působící v ČR. Renomia je součástí mezinárodní makléřské sítě, jejímž standardem je, že poskytuje zákazníkům všude stejné služby, jako by byli doma. Nejvíce zahraničních klientů přichází z Německa a Rakouska, makléř ale obsluhuje třeba i korejské firmy.

Sama Renomia chce ovšem dále expandovat. Zatím má zahraniční pobočky na Slovensku, v Maďarsku a Bulharsku. Připravuje se otevření pobočky v Polsku, což by podle Pavla Nepaly mohlo klapnout již letos. Pro polský trh se akcionářsky spojí s místním partnerem.

Renomia Group v číslech
rok založení: 1993
počet poboček: 15
spolupracovníci: 715
zprostředkované pojistné: 5,3 miliardy korun
obrat: 658 milionů korun
zisk: 91 milionů korun

Speciální nabídka

Renomia se pohybuje v pojištění firemních rizik, obsluhuje ale i individuální klienty jako menší podnikatele či zaměstnance firem. Nabízí i speciální pojistky – jako například pojištění zpronevěry, únosu či celního dluhu. „Kromě pojištění satelitu jsme už dělali snad všechno,“ říká s nadsázkou ředitel. Pro prodej i úpis pojistek Renomia využívá kapacity jak českého, tak evropského trhu, celkem spolupracuje s osmdesáti pojišťovnami včetně německých pojišťoven či legendární britské Lloyds. „Některé produkty, které se sjednávají častěji, už bývají hotové a náš úkol je zajistit nejlepší cenu a podmínky. Každá pojišťovna má i určité preference. Některá je dobrá na pojištění přepravy, jiná na zemědělská rizika. Stává se, že jejich produkty upravujeme – pak se produkt udělá individuálně,“ vysvětluje Nepala. Společnost vyvíjí i vlastní produkty, upisovala takto například pojistky pro bioplynové stanice.

Pojišťuje i největší rizika v Česku, kde jde o pojištění řádově desítek miliard korun majetku, který by byl v ohrožení, kdyby došlo ke škodní události. V Česku to jsou nejčastěji elektrárny. „Pojišťovny si po mnoha zkušenostech rozkládají riziko mezi sebe. Ta s největším podílem kryje například 15 až 20 procent rizika, ta s nejmenším například půl procenta. Naším úkolem je pak poskládat toto konsorcium,“ vysvětluje Nepala. U pojištění nukleárních rizik, což je velmi specifická věc, bývá několik desítek pojišťoven i zajišťoven včetně samostatných poolů.

V zahraničí se často objeví i trochu bizarní pojistky, jako je pojištění částí těl celebrit či třeba pojištění vzácných předmětů. To v Česku zatím moc běžné není, přesto i Renomia občas dělá netypické věci. „Pojišťujeme například zrušení akce, že nepřijede celebrita, to jsme nedávno dělali. Hodně speciálně pojišťujeme zdraví sportovců. České celebrity se tolik nepojišťují. Ale mohly by, rádi bychom to dělali,“ říká.

RenomiaRenomia | Zdroj: Anna Vackova E15Zakladatelka. Jiřina Nepalová, která firmu Renomia vybudovala, shlíží i z fotografie na chodbě mezi kancelářemi

Největší makléř v oboru

Renomia Group podle posledních veřejných výsledků z roku 2012 dosáhla tržeb 611 milionů korun, čistého zisku zhruba 82 milionů korun. Za loňský rok byly podle Nepaly výsledky lepší, firma rostla v obratu a zisku. Ukazuje historický graf výsledků své makléřské firmy a z nich vyplývá, že jde v zásadě o trvalý lineární nárůst. Asi to částečně odráží specifiku pojišťovnictví, které bývá charakteristické stabilním nárůstem kmene. I tak se ale Renomia podařilo na tuzemském trhu přetlačit mezinárodní konkurenci typu světové jedničky Marsh. Od roku 2005 je největším brokerem na českém trhu. „Nemáme jen české know-how, ale i globální a asi jsme ho dokázali lépe využít než naši konkurenti. Dokázali jsme pracovat víc a s velkou koncentrací na klienty, a to chceme i dále, prostě neusnout na vavřínech,“ říká Nepala.

Renomia k růstu pomohli i dlouholetí zákazníci. „Máme mnoho úspěšných klientů, od kterých se učíme. Také začínali od nuly a vyrostli ve velké firmy, které expandují v zahraničí.“ Makléřům – na rozdíl od pojišťoven – výsledky nezhoršily ani několikeré povodně. „Řešili jsme všechny povodně, co tady byly. Nás to vlastně posílilo, protože se podařilo vyřešit všechny škody našich zákazníků, i nám to přivedlo nové klienty. Někdy jsme klienty vlastně zachránili, když se podařilo rychle vyřídit škody a oni mohli dát do pořádku stroje či továrny a fungovat dál,“ říká Pavel Nepala.

Za silnou konkurenční výhodu také považuje služby likvidace škod, které Renomia za klienty vyřizuje v případě škodní události. „Naše služba je postavena tak, že klientovi jednak vyjednáme nejlepší podmínky s pojistitelem a zároveň mu poskytujeme pomoc, když se něco stane. Zaměstnanec našeho oddělení pak jedná s pojistitelem, aby byla škoda co nejlépe a nejrychleji vypořádána. Pro zákazníky je klíčové vědomí, že když se něco stane, že to funguje,“ říká Nepala. Renomia takto ročně řeší přes 30 tisíc událostí, má na to tým 39 lidí. „Zakladatelka firmy před založením pracovala v oddělení likvidace, takže jsme řešení škod měli takříkajíc v DNA. A zakládáme si na tom, že se klientům takto věnujeme,“ dodává.

Start v Hranicích na Moravě

Jiřina Nepalová firmu založila před dvaceti lety v Hranicích na Moravě. „Pracovala v České pojišťovně na Moravě a po revoluci měla touhu podnikat, dělat něco podle sebe. Realizovala to v oboru, který zná, viděla, že se radikálně změní pojistný trh. Do té doby fungovala jedna státní pojišťovna a bylo jasné, že na trh přijdou nové. Začali se objevovat i makléři, takže také způsob servisu pojistek se začal měnit. Založila tedy malou pojišťovací agenturu. Já jsem v té době studoval ve Francii ekonomii, viděl jsem její zájem, tak jsem tam navštívil asociaci pojišťoven a pojišťovacích makléřů a povídal jsem si s nimi, jak tam trh funguje. Bylo to zcela jiné než v Česku, ale bylo zřejmé, že i u nás se to vyvine podobným směrem. Tak jsme se spojili – já jsem začal vlastně hned od začátku v Renomia působit – a měli jsme obrovské nadšení vytvořit firmu, která bude umět pro klienty udělat to nejlepší, co lze,“ popisuje začátky.

Renomia takto začala na severní Moravě v malém městě a postupně se posouvala do Ostravy, do Brna, do Prahy i do dalších zemí. „Bratr Jiří se přidal asi po roce. Byli jsme ambiciózní, chtěli jsme se rozvíjet, zajímali jsme se o to, co se děje ve světě. Dokázali jsme získat i dobré zaměstnance, dokonce první dva jsou stále s námi. Jsou v Přerově na pobočce,“ říká Pavel Nepala. A kdo byli první klienti?

„Začali jsme s malými podnikateli, kteří vznikali v okrese Přerov, tehdy nic moc nevěděli o pojištění. Takže pro ně vlastně bylo perfektní, že jsme se o to postarali. Vznikaly nové pojišťovny, na trh vstoupila Kooperativa, Allianz, vznikala konkurence a pojistné podmínky se výrazně zlepšovaly. Takže podnikatelé mohli mít za stejnou cenu mnohem lepší krytí.“

Rodinný model funguje

Netradiční rodinný model podnikání u Nepalů zjevně neskřípe. „Vždycky bylo důležité, aby zakladatelé, tedy máma, já a bratr, drželi spolu. Abychom se naučili společně podnikat. Jsme už spolu dvacet let a vždy jsme sami táhli za jeden provaz. Podařilo se nám získat nové kolegy. Samozřejmě museli jsme přizpůsobit chod firmy inovacím, tomu, že na trhu například padaly sazby, přinést věci ze zahraničí, mnohdy to bylo náročné na čas. Někdy bylo pracovní nasazení na hraně, což už teď není tak extrémní,“ říká.

Nepalovi o prodeji firmy neuvažují – i když prý nabídky dostávají. „Chceme Renomia dále rozvíjet jako firmu, kde naše rodina je hlavní akcionář. Ale zároveň ji otvíráme schopným lidem i mimo rodinu. Firmu řídí výkonný výbor, který má šest členů, z toho tři jsme z rodiny. Všichni mají stejné hlasovací právo,“ popisuje. A roste další generace pojistných makléřů?

„Můj desetiletý syn, když se učil mluvit, říkal R jako Renomia. Dnes hraje golf a říká, že v budoucnu by chtěl hrát golf a pracovat v Renomia. Uvidíme, v jakém poměru to bude, ale už teď sem rád chodí, dokonce minulé léto pomáhal. Ale nechceme nikoho nutit, máme v rámci rodiny teď pět dětí a možná se toho některé chytne. Byli bychom rádi,“ přiznává Pavel Nepala.

Kromě Nepalových jsou v Renomia i dva minoritní akcionáři. Pět procent vlastní Petr Sýkora, který kdysi vybudoval úspěšnou firmu Papirius – je to osobní kamarád Pavla Nepaly. Více jak deset procent má dlouhodobý partner firmy Michal Čajka. Možná si rodina časem přizve další lidi.

„Máme do budoucna velké plány a podporujeme zapojení další zkušených kolegů. A čeho si ceníme hodně je naše kultura a hodnoty, které mí kolegové chápou a které považují za silnou stránku firmy – dobré vztahy, spolehlivost, služba, rozvoj a nadšení,“ uzavírá.

Pavel Nepala (41)
Pavel Nepala (41)Pavel Nepala (41) | Zdroj: Anna Vackova E15
Absolvoval Institut ekonomických studií FSV UK v Praze, účastnil se vzdělávacího programu na Sorbonne, Université Paris. Od 1993 po současnost je spolumajitelem a managing partnerem společnosti Renomia. Odpovídá za strategickou expanzi v regionu střední a východní Evropy, obchod a marketing, aktivně se podílí na rozvoji, upevňování mezinárodních vztahů a budování kontaktů společnosti po celém světě. Je členem správní rady Nadace Terezy Maxové dětem a Nadace Jana a Medy Mládkových. Žije s rodinou v Praze.

Renomia network slaví jednu miliardu pojistného