Slovenské premiéry: vítězství hypotékáře a vznik sdružení na ochranu klientů bank

Slovensko

Slovensko

Dvě novinky obohatí slovenský finanční trh. První je precedentní vítězství majitele hypotéčního účtu nad bankou a druhou je vznik prvního komplexního portálu, který se bude zabývat ochranou klientů před kontroverzním chováním finančních ústavů. Jak server E15.cz zjistil, žádost o možnost založit občanské sdružení je již na slovenském ministerstvu spravedlnosti.

Okresní soud v Žilině vydal v polovině srpna předběžné opatření, kterým zakázal Prima bance uplatňovat vůči klientům jednostraně zvýšenou úrokovou sazbu na hypoteční úvěr.

Jak E15.cz vysvětlil jednatel společnosti Bright & Elegant Ľubomír Čigáš, sazbu Prima banka zvýšila po tom, co sama o sobě zhodnotila chování některých klientů jako rizikové. „Jejich platební disciplína ani finanční situce se ale nezhoršila,“ zdůranil Ľubomír Čigáš, jehož společnost pomáhá klientům bank při uplatňování jejich práv.

Žádná kosmetická úprava, ale pěkný skok

Nešlo o nějakou kosmetickou úpravu, banka zvýšila úrokovou sazbu u hypoték u některých klientů o 220 procent (konkrétně z 1,8 na 4,11 procenta ročně) oproti původní smlouvě.

Pochybný postup banky se podle Čigáše týká pravděpodobně více než tisíc hypotéčních úvěrů původní Dexia banky, která se po změně majitele v minulém roce přejmenovala na Prima banku Slovensko.

„Banka neakceptovala moje reklamace. Mohl jsem úvěr buď vyplatit nebo platit sazbu, kterou mi vnutili. Už jen z pricipu se budu soudit,“ sdělil Martin Berhan ze Žiliny, jeden z klientů Prima banky.

„Po precedentním rozhodnutí soudu jsem přesvědčený, že poškození klienti mohou soudní cestou získat peníze zpět nebo uplatnit vůči bance náhradu škody,“ dodal Čigáš. Kolik peněz by klienti na bance mohli požadovat, odmítl upřenit, protože takový souhrnný výpočet nemá.

Podle informací E15.cz si klienti brali hypotéky v rozpětí 20 tisíc až 50 tisíc eur, což by u průměrného klienta činilo neodůvodněné navýšení o 300 až 600 eur ročně. U tisícovky klientů by se tedy hrálo až o 600 tisíc eur ročně (při současném kurzu o více než 15,4 milionu korun ročně).

Opozice proti bankám dostane zastoupení

Nespokojených klientů bank podle Čigáše na Slovensku přibývá, jde nejen o tyto hypotéky, ale i poplatky za žádost či spravování úvěrového účtu. „Evidujeme desítky žádostí klientů bank o pomoc. V blízké době tedy založíme sdružení, které bude právní cestou klienty hájit,“ řekl Čigáš.

Podle Čigáše půjde o první takové srdužení na Slovensku, které bude takto komplexní služby poskytovat. Žádost o založení sdružení je již na ministerstvu spravedlnosti, na její vyřízení má úřad 40 dní.

Na dotaz, zda bude Prima banka verdikt žlinského soudu akceptovat, či zda proti němu podá rozklad, banka poslala strohé vjádření. „Jakékoliv záležitosti týkající se bývalých, současných nebo potenciálních klientů nekomentujeme. Při případném přehodnocování podmínek úvěrů postupujeme vždy v souladu s platnou smlouvou,“ napsala E15.cz mluvčí Prima banky Kristína Pelcrová.

V Česku už je ve hře 35 tisíc žalob

V Česku je opozice proti bankovním poplatkům oproti Slovensku již poměrně silná. Spojené iniciativy Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com, které svým klientům slibují vymoci peníze, jež za uplynulé čtyři roky zaplatili za vedení úvěrového nebo hypotečního účtu, aktuálně čekají na první rozhodnutí o žalobách, které podaly za své klienty – k dispozici by mohly být na konci prázdnin.

První vlna se týkala zhruba 35 tisíc lidí. Svoji víru upírají hlavně v dubnové rozhodnutí finančního arbitra ve sporu klienta s Komerční bankou.

Soudy však výrok finančního arbitra zatím neberou jako obecný precendent. Pomyslné skóre v soudních sporech o poplatky za vedení úvěrových účtů se zatím proměnilo na 2:1 pro banky.

Přijde ústavní bitva?